הנה עוד רגע נגמרת שנת 2021, בהרבה מובנים זה נראה שהיא כבר הסתיימה כי כולנו כבר עסוקים בהכנות לשנה
הבאה. אבל אנחנו מאמינים שחייבים לא רק לסכם נתונים ומגמות ולתכנן תכניות אלא כפי שמחויב בעולם המוקדים – לבדוק תוצאות!
המאמר הבא מיועד למקד אתכם במיומנויות הניהול המוקדיות ההכרחיות לכל מנהל.ת מוקד.
מיומנויות ניהול במוקד שחשוב ומומלץ שתשימו לנגד עיניכם כמטרות לשכלול ופיתוח אצלכם ובקרב דרגי הניהול תחתיכם.
אז חילקנו את המיומנויות המרכזיות לפיתוח מנהלים במוקדים לשתי קבוצות מרכזיות המוצגות לפניכם,
המיומנויות ההכרחיות למנהל.ת המוקד – כך זה נראה במציאות.


מיומנויות ניהול הכרחיות לניהול השוטף של המוקד

  1. מחוברות עובדים | זה בידיים שלכם

    1️⃣ יכולות אימון ופיתוח כפיפים: כי מנהל מוקד חייב להיות גם מדריך, מאמן ולא אחת גם מנטור, במיוחד אם אתם מנהלים גם מנהלי ביניים. עליכם להשקיע בחיזוק ופיתוח הצוות תחתיכם, אחרת הניהול שלכם יהיה צר וממוקד ביצוע ובכך תמצאו את עצמיכם שקועים עד מעל הראש בניהול משימות ולא בניהול מערך מוקדי שלם. בנו ציר התפתחות לאנשים תחתיכם, העבירו להם משוב שוטף, פתוח וכזה המאפשר להם לבחון בעצמם את התפתחותם. השקיעו בפיתוח יכולת ההתמודדות העצמאית שלהם, בחניכתם תוך כדי עבודה. מנהל מוקד חייב להיות מוכוון אנשים כדי למלא כל משימה!

  2. 2️⃣ יכולת רתימה והנעת עובדים: מנהל מחזיק בסמכות ויכולת השפעה רק אם הוא מבין שלבד לא יוכל להניע דבר ושהצוות תחתיו (ולעיתים גם מצדדיו) הם ערוצי הפעולה שלו. לכן עליכם להשקיע בהנעתם וברתימתם של העובדים באופן שוטף. זכרו שהנעת הצוות ורתימתו מהווה אחד המרכיבים המרכזיים לניהול מיטבי במוקד! אנחנו לא מכוונים לפעילויות גיבוש וכיף (בלבד) אלא לסט שלם של התנהלות שתפתחו כדי לרתום את אלו שתחתיכם גם בשגרה השוטפת. נשמע לכם לא ברור מספיק? העמיקו וגלו שהנעת עובדים היא עולם ומלואו.
  3. ראייה תהליכית | מחברת את כל הקצוות

    3️⃣ חשיבה תוצאתית: בעיות, תקלות, מצבים מורכבים ורגעי משבר תמיד יהיו, גם כשנסיים עם בהלת הקורונה. העניין האמיתי הוא לא רק למצוא פתרונות לבעיה אלא גם לחשוב על דרכי מניעה עתידיות. מנהלים רבים נוטים להתבלבל ולחשוב שהתוצאה הרצויה היא מציאת פתרון יעיל לבעיה. ואנחנו אומרים – המציאות הרצויה היא זו שצריכה להיות הבסיס לכל פתרון שתעלו ולא הבעיה עצמה. התחילו בלחשוב על התוצאה הרצויה ולא על הבעיה, אנו מאמינים שתגלו שיש יותר דרכי פתרון ממה שהעליתם בדעתכם עד כה. בעצם מדובר פה בפיתוח תפישה שונות לניהול בשגרה ובוודאי שבמצבי משבר, זו שיטת חשיבה שכדאי לכם להכיר ואפילו לתרגל באופן שוטף.

  4. 4️⃣ מיומנויות ניהול זמן ומשימות: נשמע ברור והגיוני ואין צורך בפירוט, בפועל המציאות שונה! גם כאן, אנחנו בטוחים שתמצאו דרך לשכלל את יכולתכם בניהול זמן – כדי להספיק יותר, כדי לאפשר זמן ופניות לעסוק גם בקידום המוקד ולא רק בניהולו השוטף, כדי לעבור את יום העבודה בתנאים הנוחים ביותר לניהול. במוקד זה מאתגר! אנחנו באוטוריטה ממליצים לכם להתחיל בשינוי שפה – 'אין לי זמן!' ביטוי שגור שמעיד על חוסר הבנה בנוגע לזמן. הזמן, אינו משאב שאתם יכולים לקבל ממנו עוד, מעבר לקיים ביממה ולכן התחילו בלשנות ניסוח ולומר – 'יש לי הרבה משימות!' ומשם עברו לניהול משימות באופן מעמיק ויסודי יותר, כדי ש'תמצאו זמן' גם לדברים אחרים. לכתוב זה פשוט, ליישם תמיד יותר מורכב, השקיעו השנה בניהול זמן כזה שיאפשר לכם את איזון העבודה והבית שאתם חפצים בו, זה אפשרי.
  5. היום זה כבר נהיה מאסט!

    5️⃣ העברת מסרים וטיפול בקונפליקטים: המוקד, טכנולוגי ומתקדם ככל שיהיה, הוא מארג אנושי המחייב אתכם  להתמודד עם קונפליקטים באופן שוטף. אתם חייבים לדעת לתת מענה למצבי קונפליקט ולנטרל את השפעתם השלילית על ההתנהלות השוטפת. אנו מציעים לכם ללמוד את הנושא לעומקו ולבחון דרכים נוספות לניהול קונפליקטים שעולים, חדשות לבקרים, בניהול המוקד. עימות לא מנוהל ו/או ניהול רגשי לקוי יכולים להחמיר את המצב במקום לשפר אותו. נחשפים להרבה עימותים במוקד? קחו עמדה, היו מנהלים מעורבים, למדו והגדירו את הציפיות שלכם בנוגע לאופן ניהול קונפליקט ותראו שלאט לאט ובזהירות האנשים שלכם (בדיוק כמוכם) לומדים לנהוג אחרת.

מיומנויות ניהול הכרחיות לפיתוח המוקד
ויכולות הניהול

  1. ניהול קונפליקטים זו לא משימה פשוטה

    6️⃣ ראיה תהליכית: אנחנו מדברים על זה הרבה ועוד נמשיך לדבר על כך גם בהמשך. מאפייני היחידה המוקדית מחייביםאתכם, מנהלי מוקדים, לשכלל את ראייתכם התהליכית; לדעת ולהבין את המשמעויות הנסתרות של בעיות קיימות, לדעת לאתר את שורש הבעיה ולאפיין אותה, להציב מטרות ארוכות טווח, לתכנן לעומק וביסודיות תהליך שינוי, לקחת בחשבון גורמי סיכון ובעלי עניין וכמובן, לא פחות חשוב – לשכלל את יכולתכם להטמיע לאורך זמן. במציאות מוקדית – זו משימה מאוד מורכבת אבל אפשרית והכרחית כאחד! סמינר מנהלי המוקדים שלנו נועד לשם כך, אבל אנחנו בטוחים שעם מוכוונות אישית לפיתוח המיומנות הזו תגלו שכבר התנסתם בה לא פעם..אז מה תוכלו לעשות יותר טוב בתהליך הבא?

7️⃣ גמישות מצבית: תמונת המצב במוקד יכולה להשתנות ברגע, על זה כבר אין ויכוח ובטח שבשנתיים האחרונות. ברגע אתם מוצאים את עצמיכם עם ידיים מלאות בהחלטות שיש לקבל, פעולות שיש להוריד לביצוע בשטח, מציאות שצריך לשנות! וזה כמובן מגיע יחד עם הניהול השוטף והיומיומי והופך את התפקיד שלכם בניהול המוקד למורכב הרבה יותר. שכלול הגמישות שלכם, יכולתכם לקבל החלטות מושכלות ולבצע בהן התאמות תוך כדי תנועה היא מיומנות הכרחית להצלחה בכל החלטה ניהולית שתרצו ליישם במציאות. המיומנות הזו מחייבת מעבר לגמישות מחשבתית גם יצירתיות, חדשנות ויכולת לצאת מאזור הנוחות שלכם בניהול המוקד. דמיינו שאתם 'נערת גומי' שצריכה לצאת ולהיכנס ממצבים מבלי להיפגע, זה נשמע אולי מנותק אבל אם תאפשרו לדמיון שלכם רגע להיות משוחרר (עוד תנאי הכרחי לגמישות מצבית מיטבית) תגלו שזה דימוי לא רחוק בכלל מהעבודה השוטפת שלכם במוקד. עבדו על גמישות!

 

8️⃣ תושיה ניהולית: מאמר שלם כתבנו בנושא ותוכלו לקרוא אותו כאן. אבל בכמה מילים נוספות – מדובר במיומנות ניהול באמצעותה מנהלים מתמודדים בצורה יעילה (בדרך הכי טובה) ואפקטיבית (עם התוצאה הכי טובה) עם בעיות ומצבים בלתי צפויים במוקד. תושייה ניהולית מפותחת תסייע לכם לזהות מצבים בעייתיים בלי תזכורת מלמעלה, לגלות קור רוח ברגעי אמת, לאתר דרכי טיפול אפשריות ותהליכי שינוי דרושים ובעיקר להביא את המוקד למחוזות חדשים ותנאים מיטביים מבעבר. תושייה – תכונה הכרחית בניהול המוקד, ללא כל ספק!

 

  1. חשיבה תוצאתית | מתחילים מהסוף

    9️⃣ אומץ ניהולי: גם כאן תוכלו לקרוא את המאמר שכתבנו בנושא – כאן. והנה בתמצית – אומץ ניהולי מפותח יסייע לכם להתמודד עם פחדים וחששות בתעוזה. מנהלי מוקדים מתמודדים עם מצבים שונים ומרתיעים באופן שגרתי, אין דרך אחרת לנהל מוקד. יכולתכם לפעול באופן עצמאי גם במצבים בעלי תנאי אי וודאות גבוהים הכרחית להצלחתכם בניהול המוקד. ואיך זה נראה על מנהלים? מנהלים בעלי אומץ ניהולי ירצו לשמוע מה הכפיפים שלהם חושבים, לא יחכו שינחו אותם אלא יחשבו עצמאית על דרכי פעולה, יקפידו לנהל שיח פתוח ולדבר גם על החלטות/תהליכים שהתבררו ככושלים ולא יציגו רק הצלחות. אומץ ניהולי יעזור לכם בקידום הקריירה שלכם כמנהלים לא פחות מכל תחום ידע מקצועי ואולי אפילו יותר. אנחנו ממליצים שתתחילו בלקרוא את המאמר ואולי גם להציב את המיומנות הזו כמטרה, זו בהחלט מטרה נעלה!

  1. 🔟 מנהיגות מוקדית: לא מקרי שזו המיומנות העשירית ברשימת המיומנויות הניהוליות שאנחנו מוצאים שכל מנהל מוקד חייב לפתח. מנהיגות מביאה עמה חזון וערכים, הופכת את הצמיחה וההתפתחות התמידית לערך עליון ויודעת לחבר את כל הסובבים גם יחד, כל הזמן. מנהלים במוקדים, במיוחד במציאות הנוכחית בעולם המוקדים, לא יצליחו לנהל באופן מיטבי מבלי שיקפידו לשכלל גם את ההיבט המנהיגותי בניהול שלהם. איך עושים את זה? שימו לנגד עיניכם את המיומנות הזו כמטרה, הצהירו עליה בקול רם וללא חשש ו…עבדו על כל 9 המיומנויות מעלה, אנחנו מבטיחים שתגלו שאתם יותר מנהיגים ממה שנדמה לכם.

אלו הן עשרת המיומנויות ההכרחיות שאנו ממליצים לכם לשכלל במהלך שנת 2022. חשוב לזכור, מיומנויות ניהול אינן מגיעות לקו סיום, תמיד יש את רמת העומק והשכלול הבאות. בעולם המוקדים הדינמיות כל כך גבוהה כך שלפני שהספקתם לשים לב אתם כבר נדרשים לפתח דבר חדש. זה יתרון נהדר למנהלים, ולא פלא שחלק נכבד מהמנהלים הבכירים בעולם העבודה ביצעו תפקיד ניהולי גם במוקד בעברם.
המוקד מאפשר לכם ומחייב אתכם להתאמן על השרירים הללו (במיוחד עשרת השרירים מעלה) כל הזמן וללא הפסקה!
אז כנסו לכושר ובשנת 2022 שימו לעצמיכם את יעדי פיתוח המיומנויות הללו בראש הרשימה. בשטח אנחנו פוגשים מדי יום מנהלים שבצעדים קטנים ומדודים ובמודעות הופכים להיות מנהיגים – זו אינה שאיפה מופרכת, זו מציאות מחייבת וזה עובד!
בהצלחה!


  1. הגיע הזמן לפיתוח ארגז הכלים לניהול המוקד?
    צרו עמנו קשר– בשביל זה אנחנו כאן!