אומץ ניהולי | קפיצת המדרגה שלך ב-2022

זה הזמן לחשיבה על השנה הבאה, לא רק ברמת המספרים, אלא גם ברמת החזון והמנהיגות. אנחנו מאמינים שמנהלים  נדרשים לקבל וגם ליישם בעצמם הצבת KPA לדרגים מתחתיהם.

השטח מלמד שאומץ ניהולי זו מיומנות ניהולית בולטת ומשמעותית. במאמר הזה, שמיועד עבורכם וגם עבור המנהלים תחתיכם – בחרנו להנגיש את המסרים המשמעותיים שמעידים על אומץ ניהולי כך שתוכלו לעשות בהם שימוש בשיחות ההערכה והמשוב לשנה החולפת ולהצבת המטרות לשנה הבאה, בבקשה –

מהו אומץ ניהולי?

מה זה אומץ? ההגדרה המילונית היא – יכולת להתמודד עם פחד, תעוזה.
אדם בעל אומץ הוא כזה המתמודד עם מצבים מרתיעים ולא נמנע מהם, במטרה לשנות את המציאות.
מדובר במיומנות ניהול באמצעותה מנהלים מתעמתים עם מצבים בעלי תנאי אי וודאות גבוהים מבלי שחוסר הוודאות מנטרל אותם מלקבל החלטות, – מלפעול, מלהתעמת ועוד.

אז מה מנהלים בעלי אומץ ניהולי נוטים לעשות?

  • לא חוששים מסימני שאלה

    הם ינקטו עמדו > גם במצבים בהם יש לקבל החלטות בעלות סיכון הם לא יירתעו ויימנעו מקבלת החלטות, מנהלים בעלי אומץ ניהולי לא משאירים אחרים לקבל החלטות לבד
    ✔ הם ישקפו בעיות באופן מלא > הם לא יחששו לספר מה קורה, גם לפני שאתם מבינים שיש בעיה, הם ישקפו את המצב כפי שהוא מבלי לחשוש מהביקורת שעלולה להיות כרוכה בכך
    ✔ הם לא יחששו מעימות למרות שלא יכוונו אליו > לא תשמעו אותם אומרים משפטים כמו: 'אין איך להגיע אליו', 'זה יוביל רק לפיצוץ' וכו' – הם יודעים שגם מצבי קונפליקט הם הזדמנות לצמיחה ולכן ישתמשו בהם באופן הזה
    ✔ הם יציפו ספק במידה וקיים אבל לא כגורם מונע > ביישום של פעילויות חדשות הם לא יהיו אלו שיציפו את ההתנגדויות והספקות ללא הרף. הם בהחלט יקחו בחשבון סיכונים אפשריים אבל לצד זה גם יחשבו על דרכי מניעה, טיפול ובקרה לכל ספק שעולה. בקיצור, ספקות וסימני שאלה אינם מרתיעים אותם.
    ✔ הם לא יחששו להגיד באופן ישיר מה הם חושבים ובמקביל גם להקשיב > בכל הקשור למנהלים בעלי אומץ ניהולי, רוב הזמן ברור מה הם חושבים וגם למה הם חושבים ככה. הם ברורים במסרים שלהם, ישירים (מבלי לפגוע) ולא מתביישי בדעתם. עם זה חברים – תמיד יש איך לעבוד 🙂

    החשש מעימות לא ימנע בעדם לפעול

    ✔ הם יובילו ליישום של החלטות קשות כפעילות מנע למצבים מורכבים > מנהלים אמיצים יפעילו שיקול דעת, ייערכו מראש להתנגדויות שעלולות לצוץ אבל לא ימנעו מלפעול רק בגלל תגובות לא אוהדות.
    ✔ מנהלים בעלי אומץ ניהולי הם מנהלים בעלי נוכחות מורגשת במוקד ויחד עם זאת לא מרתיעה > הצוות שלהם יגיב לנוכחות שלהם, לא בכיווץ אלא בזקיפות קומה.

 

המאמר הזה מתפרסם עכשיו כי אולי הגיע הזמן להציב את האומץ הניהולי כ-KPA מרכזי להתפתחות המנהלים שלכם ושלכם לשנת 2021 ואם באמת תבחרו בכך, החלק ה-2 של המאמר שלנו נועד כדי לסייע לכם להעביר את המסרים בדבר חשיבות האומץ הניהולי גם למנהלים תחתיכם. בבקשה –

כיצד לנסח מסרים הנוגעים לאומץ ניהולי?

  1. 1. אני רוצה שתגיד לי מה אתה חושב על הרעיון ולא רק תבצע הנחיות > 'אני מצפה ממך לשתף אותי בדעתך ובגישתך לתהליך שאנחנו רוצים להוביל. ללא מעורבות שלך לא נוכל להצליח. חשוב שתגיע לישיבה בנושא עם דעה מגובשת ולאחר שביצעת בדיקה מעמיקה בנוגע למצב היום, כך גם תוכל להתבסס על תנאי המציאות. בתור המנהל שיוביל את התהליך, אתה צריך להיות זה שמקבל את ההחלטות, אני פה לעזור לך בכך'.
  2. 2. זה בסדר להגיד טעיתי > 'אני מצפה ממך לשתף מיוזמתך גם בהחלטות שקיבלת שהתבררו כשגויות וגם באלו שתרמו ופיתחו, בסופו של דבר גם מהם אנחנו צריכים ויכולים ללמוד'.
  3. מתמקדים בפתרונות גם בתכניות המגירה

    3. אני מצפה שתבדוק מה הצוות שלך חושב ותדון איתו בדברים ולא תקבל את כל ההחלטות לבד > 'אני מצפה ממך להפוך גם את הצוות הניהולי תחתיך למעורב ופעיל לא רק ביישום אלא גם בחשיבה המקדימה. להיות מנהל אמיץ זה להיות מנהל משתף בהמון מובנים. כזה שמרגיש מספיק בטוח כדי לשתף ולהביע את דעתו ובמקביל להקשיב לדעתם של הדרגים שמתחתיו, וזוכר כל הזמן שמכולם ניתן ללמוד – בוודאי מאילו שעובדים תחתיך ונמצאים בשטח יותר ממך! להיות פתוח למגוון דעות זה אומץ, בטח מהכפיפים שלך'.

 

4. אני רואה שרק אם אני מציב יעד אז נעשית פעילות לקדמו > 'היה מנהיג! אל תחכה להצבת המטרות שלי כדי לקדם מהלכים. האג'נדה הניהולית שלך חשובה לא פחות. דבר עם האנשים שלך על הערכים החשובים בעיניך, שתף אותם על בסיס קבוע ב'אני מאמין' שלך, זה דורש אומץ כי ברגע שכיוונת לשם הם ירצו לראות אותך מיישם בעצמך. אל תחשוש להציב להם ולעצמך ערכים מובילים ומטרות רצויות ובכך כולם יתפתחו. זה צריך וחשוב שיבוא ממך!'

  1. 5. תסתכל קדימה! אם אתה רוצה להתקדם אתה צריך להיות מנהל מוביל > 'אופק הקידום וההתפתחות המקצועית שלך קשור ביכולת שלך לא רק לנהל את היום-יום במוקד אלא גם לפתח ולקדם אותו ובכך לתרום להצלחת החברה כולה. אם אתה רוצה להתפתח בניהול וגם להתקדם בעתיד – אל תחשוש לחשוב קדימה! יתרה מכך, עגן זמן לחשיבה קדימה על המוקד ובכך תקדם את המוקד ואת עצמך גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך!'
  2. 6. כל פעם אנחנו חוזרים לאותם מצבים ואתה מגיב אותו הדבר > 'אני מצפה ממך להעז ולשנות. אני מתכוונת לכך שאחת הדרכים המרכזיות להתפתחות שלך היא לזהות בעצמך, ואני אעזור גם כן, את אזורי הנוחות שלך ולצאת מהם. רק היציאה מאזור הנוחות תוכל להוביל אותך למחוזות חדשים של הישגים!'

 

  1. שכלול האומץ הניהולי שלך יעיף אותך קדימה

    7. אני מבין שאת צופה התנגדויות של הצוות אבל אין ברירה, אני לא יכול לשמוע כל פעם שזה לא יתקבל טוב ולכן את לא מאמינה שצריך ליישם את זה > 'אני מצפה ממך להיות אמיצה גם במקומות הפחות פופולריים. זה נכון שהאנשים שמבצעים את העבודה בפועל זה לא המנהלים אלא אלו הנמצאים ברצפת הייצור – הנציגים ומנהלי הביניים. אבל את צריכה להיות אמיצה מספיק לחשוב על דרכים לרתום אותם גם להחלטות שנראות להם בהתחלה מזיקות ושיעוררו הרבה התנגדויות. אנחנו לא יכולים להימנע מהחלטות רק בגלל תגובת הצוות, מנהלת אמיצה זו מנהלת שמזהה את ההתנגדויות הצפויות והקשיים העתידיים שעלולים להתרחש אבל למרות זאת לא מסיטה עצמה מפעולה אלא מגלה תושייה כדי להתמודד עם המצב באופן המיטבי ביותר'

 

  1. 8. חשוב שתכוון גבוה באמת, בדר"כ אנחנו טובים בדיבור ואז ביישום אנחנו הולכים לאיבוד > 'אני מצפה ממך להגיע אליי עם מטרות רחוקות ולא רק כאלו לטווח הקצר. עם מטרות גבוהות ולא רק כאלו הקשורות ביעדים היומיומיים. מנהל אמיץ הוא כזה שלא חושש להציב מטרות גדולות עבור עצמו ועבור הצוות תחתיו. תזכור שללא הצבת מטרות אלו – אף אחד מכם לא יוכל להתפתח, אז אל תתן לשוטף להיות תירוץ להימנעות!'

9. לא יכול להיות שכל כמה ימים אתה חוזר אליי לעוד הנחיות, אני מצפה ממך לפעול עצמאית ולא לחכות שיאכילו אותך בכפית > 'נתקלנו כל השנה החולפת במצבי אי וודאות רבים ובמהלכם היו המון סימני שאלה. אז הייתי מעורב מאוד ואני אמשיך להיות מעורב אבל הייתי רוצה לראות אותך מעז יותר גם במצבים של חוסר וודאות גבוהה, ויהיו לנו כאלו! אני פה לסיעור מוחות והתייעצות אבל תגיע אליי עם רעיונות ודרכי התמודדות ולא מוכן לקבל הנחיות אלא מוכן לשוחח. קבלת החלטות בשעת אי וודאות זו מיומנות ניהולית המעידה על אומץ ניהולי רב, ושם אני רוצה לראותך אותך!'

 

תמיד יש עוד יעד לכבוד, השאלה היא האם יש לך את האומץ הניהולי הדרוש..

10. האחריות אצלך, למרות כל התקלות בדרך וחוסר שיתוף הפעולה בו נתקלת… למרות שאתה צודק שזה לא תקין… האחריות שלך > 'כמנהלים אנחנו מחויבים להנהיג ולהוביל, בכל המצבים השונים במוקד. פעם אנחנו רק מרחפים מעל ומנחים את דרכי ההתנהלות הכלליים ופעם אנחנו ממש עוסקים במלאכה בעצמינו. בכל מקרה, הצפייה שלי ממך היא לזכור תמיד שהאחריות אצלך. זה לא אומר שאני מחפש אשמים. אלא שמיקוד השליטה שלך בניהול חייב להיות פנימי. מנהל אמיץ הוא כזה שרואה את האחריות שלו בהתנהלות הקיימת ובו בזמן את יכולתו להשפיע ומשם פועל לייצר שינוי, קידום ופיתוח במוקד'.

 

לסיכום,

אומץ ניהולי זו בהחלט מיומנות נדרשת בניהול ולכן כדאי לכם לאמן ולפתח את היכולת הזו בעצמיכם וגם במנהלים תחתיכם.
זכרו שבלי אומץ לא ניתן באמת לקצור הישגים חדשים ושונים מאלו שכבר הגענו אליהם עד כה!
היו מנהלים אמיצים!


  1. הגיע הזמן לפיתוח ארגז הכלים לניהול המוקד?
    צרו עמנו קשר– בשביל זה אנחנו כאן!