1. כל מי שעבר במוקד יודע שחברויות מהמוקד מלוות אותך לכל החיים

    אחד מהדברים שחוזרים על עצמם כל פעם שאנשי מוקדים מעלים זכרונות זה החבר'ה.
    עבור רבים מאיתנו לא מדובר רק בנוסטלגיה, חברים שרכשנו במוקד מלווים אותנו לכל החיים.
    יש משהו בעבודה הצפופה, עמדה לעמדה וכתף אל כתף, משהו באווירת הביחד המוקדית שאין כמותה בשום מחלקה אחרת. בסוף, האנשים שאיתם אתה עובד עוברים איתך את כל המהמורות המוקדיות וגם את אלו שהחיים מזמנים.

  2. אז הפוסט הזה נועד כדי לסייע לכם, מנהלי מוקדים, ליצור עבור הצוות שלכם את החוויה החברית הכ"כ חשובה הזו שרק מוקד יכול להציע. ולהזכיר לכם שאתם בעמדה אסטרטגית ליצירתה ועיצובה במוקד.
  3. אבל רגע לפני זה, קבלו תזכורת קצרה לסיבות החשובות להשקיע בכך.

למה כדאי להשקיע בפיתוח החברויות במוקד?

  1. יש המון סיבות אבל הנה כמה שחשוב שתקחו בחשבון –

    כשהחברויות יוצאות מגבולות המוקד את יודעת שהצוות שלך הם כבר חבר'ה לכל דבר ועניין!

    1. יותר אחריות הדדית – אם אנחנו עובדים עם חברים אנחנו גם עובדים אחרת. אכפת לנו מהחברים שלנו ואנחנו מוכנים להשקיע בעשייה נוספת גם עבורם, בשיחות עם לקוחות שהתחילו טיפול איתם או במשימות התקשרות שהם לא הספיקו לבצע. אין דיבורים על נציגים אחרים ותמיד היינו לוקחים אחריות על מה שחברינו היו אומרים.

  2. 2. יותר חוסן מוקדי – מוקדים נבחנים ביכולתם להתמודד עם מצבי משבר ואני מתכוונת למגוון מצבים, החל מעומס בלתי צפוי בשיחות, דרך מחסור בנציגים במוקד עקב מחלות וכלה בעבודה פתאומית מרחוק המצריכה רמת תקשורת גבוהה. כאשר העובדים שלך חברים הם יתאמצו יותר אחד בשביל השני. כשעבדתי עם חבריי למוקד, תמיד היה לי יותר קל למצוא לי מחליפים וגם בכיף הזזתי דברים כדי להחליף אותם. האחריות הייתה אצלנו – הנציגים ושמחנו לארגן את הכל מבלי לערב את המנהלים.
  3. 3. אווירה יותר טובה תו"כ העשייה – זה נכון שבין שיחה לשיחה כמעט אף פעם אין זמן לפטפט ולשוחח ובעצם העבודה המוקדית היא לרוב מאוד פרטנית. יחד עם זאת, לשבת בעמדה כאשר בעמדה לידך יושבת חברה תמיד הופך את כל החוויה להרבה הרבה יותר טובה. זוכרים איך זה? כי אני עד היום זוכרת, החברים שלי מהמוקד הפכו כל משמרת להרבה יותר טובה.
  4. 4. שימור עובדים אמרנו? אומרים שהזמן עובר מהר כשנהנים ואם עובדים עם חברים יש עוד כמה סיבות להישאר במוקד, יותר סיבות ממה שהיו לפני שהיו לנו שם חברים. עבודה עם חברים מצמצמת נטישה ועוזרת לכם לשמר את הנציגים שלכם לאורך זמן, באים לעבודה עם חיוך – לאורך כל התקופה.

אם במוקד שלך כבר נוצרו חברויות..

תנו לעובדים להפיק אירועים למוקד – התמונה להמחשה בלבד 🙂

אז זה נפלא והאמת גם די הגיוני, המוקד הוא חממה ליצירת חברים חדשים 🙂
הרעיונות מטה נועדו כדי שתעודדו גם את אלו שעוד לא התחברו להפוך להיות חלק מהחבר'ה ולמצוא את אלו הקרובים אליהם. כמו בכל מקום, גם במוקד יש את הנציגים היותר מופנמים שמעדיפים להתמקד בעבודה שלהם בלבד ובהפסקות במכשיר הסלולרי.. כמו בכל מקום, גם במוקד יש את הנציגים שמרגישים אאוטסיידרים ולא קשורים למרקם החברתי. אולי תופתעו אבל מניסיוני דווקא במוקד כל מי שהוא אאוטסיידר יכול למצוא לעצמו חברים, אלו שבחיים לא היו הופכים לחברים מחוץ למוקד הופכים בתוכו להיות חברי נפש. הרעיונות המוצעים מטה נועדו בעיקר עבורם ועבור נציגים חדשים המצטרפים לחבורה הקיימת, ואתם בתפקיד המעודדים שעוזרים לחברויות הללו להירקם. בבקשה  –

איך תוכלו לסייע ליצירת חברויות בקרב העובדים שלכם?

גם כאן ניתן לומר בבירור שיש הרבה מאוד דרכים, את חלקן אני בטוחה שאתם כבר מכירים. אבל הנה כמה שאולי יוכלו להאיר פעילויות חדשות שאתם כמנהלים יכולים לקדם כדי שגם במוקד שלכם יהיו חבר'ה, בבקשה –

1.משימות מגבשות – משותפות: זוכרים את הצוות שהכין ביחד את ספר המחזור או את הטכס לסיום שנת הלימודים. כן, אני יודעת שאני מחזירה אתכם אחורה אחורה בזמן אבל זה שווה את זה 🙂 משימות משותפות, כיפיות שמיועדות עבור צוות המוקד הן הזדמנות מצוינת לייצר חברויות חדשות בקרב העובדים. זה יכול להיות תכנון והפקה של מסיבת מוקד או ארגון יום טיול, העיקר שהאחריות תהיה משותפת ושתעשו חיבור בין עובדים שיכולים למצוא מכנה משותף ולדעתיכם יכולים גם להיות חברים.

2.מרחיבים הכרות – מרחיבים מכנים משותפים: עודדו את הצוות שלכם להכיר אחד את השני יותר לעומק. בוודאי עודדו היכורויות בין נציגים חדשים לותיקים. לא רק באמירה אלא ממש בעשייה. יצרו פעילויות, אפילו יומיומיות שיגרמו להם להכיר יותר ולמצוא את המשותף ביניהם. התדריך, סיום משמרת ושעות רגועות, אלו רק 3 זמנים שיוכלו להתאים אבל בטוח תוכלו לחשוב על עוד כמה כאלו – רגעים שאפשר לנצל לשיחה משותפת ולחשיפה הדדית הם רגעים יקרים מפז.

נראה כמו קלישאה? כנראה לא באמת עברתם במוקד 🙂

3.פעילויות הנעה בזוגות או צוותונים: פעילויות הנעה מתקיימות במוקד על בסיס קבוע. זה הזמן לייצר כאלו לזוגות או צוותונים כך שיחלקו מטרה משותפת ויגיעו לתוצאה ביחד. שימו לב שהפעילות, שלא חייבת להיות על עמידה ביעדי המוקד הקלאסיים, מחייבת את הצוותים להגעה לתוצאה משותפת  – ביחד. אל תייצרו אבחנה ביניהם כשמה שאתם רוצים זה בעצם את התוצאה ההפוכה 🙂

4.משימות מקצועיות – משותפות: המוקד קיבלת פרויקט של הוצאת שיחות לקובץ רשומות? נפלה עליכם משימה של הדפסה ודיוור ל-1,000 לקוחות? צריך לתמוך מחלקה אחרת בארגון? אלו כמובן רק דוגמאות למקרים בהם נעזרים בצוות המוקד למשימות אחרות. בדרך כלל כשאלו מגיעות אנחנו מעבירים את המשימה לנציגים שהכי נרצה לפרגן להם בכמה שעות מחוץ למענה, ואני מציעה שלחו אותם למשימה המשותפת ביחד! במטרה לחבר ביניהם במהלכה. דווקא בגלל ששניהם (או יותר) מגיעים מהמוקד למחלקה אחרת תיווצר בקלות רבה יותר תחושת הביחד ותהיה אפילו חזקה ומשמעותית יותר מהישיבה עמדה לצד עמדה. נצלו גם מקרים כאלו לעודד חברויות חדשות במוקד.

  1. 5.מעודדים תקשורת נעדרת מנהלים: אני יודעת שיש הרבה מנהלים שחוששים מקבוצות הוואטסאפ הצוותיות שמתנהלות ללא נוכחותם. אבל אני חושבת שזה לגמרי לגיטימי לעובדים לשוחח ביניהם ללא מעורבות מנהלים. יותר מזה, כל עוד אתם כמנהלים מקפידים לייצר ולטפח ערוצי תקשורת פתוחים עם עובדים, הקבוצות הללו יכולות להיות מנוף אדיר ליוזמות מוקדיות, השפעה חיובית בין חברי הצוות וכמובן – חיזוק ההכרות והחברויות. אם לצוות שלכם עדיין אין כזו (בעידן שלנו זה יהיה מאוד מוזר) עודדו את אחד מהנציגים הקרובים אליכם ליזום אחת וכמובן שכאשר עובדים חדשים מצטרפים לצוות אל תשכחו להגיד להם שידאגו לצרפם לקבוצה.

אין אחת או אחד שלא מתגעגעים לחוויה הזו! אז קדימה השיבו אותה לצוות המוקד

6. קיימו אירועים מוקדיים עם בני/בנות זוג: כדי לחזק ולהדק את הקשרים הבינאישיים בין חברי הצוות כדאי שהם גם יכירו אנשים משמעותיים בחייהם של העובדים איתם. אירועים שכאלו, למוקד בלבד, יכולים להיות עדיין מאוד אינטימיים. ואם יש לכם מוקד גדול, קיימו את המפגשים האלו ברמה הצוותית כדי שבאמת נציגי המוקד יוכל להיחשף לעוד היבטים בחיים של חבריהם לעבודה.

7. הוסיפו מרחב וציוד לפעילויות משותפות: החזרה לשגרת העבודה מהמוקד כבר החלה וגם אם הצוות שלכם עובד באופן היברידי עדיין יש להם זמן מוקד משותף. במידת האפשר יחדו שטחים בהם יש מקום לפעילויות משותפות, זה יכול להיות ספות סלון נוחות או שולחן פינג-פונג או ביליארד או אפילו משחקי וידאו. זה תלוי באופי העובדים והסגנון שלכם אבל כל פעילות שניתן לחלוק בה ומתאימה לזמני ההפסקות תוכל גם לעורר עניין והתרגשות נוספת בחזרה לעבודה מהמוקד וגם לחזק את קשרי החברות בין הנציגים.

האמת היא שיש הרבה דרכים לעזור ולעודד יצירת חברויות בקרב צוות המוקד. העניין הוא כמה אתם ממוקדים בזה ועד כמה אתם מבינים את החשיבות של החברויות האלו להצלחת המוקד בהמון היבטים גם יחד.
כל מה שרובינו צריכים זו תזכורת לכמה היה לנו כיף כשאנחנו יצרנו חברויות במוקד ומשם הכל כבר יזרום!

מקווה שמצאתם תועלת במאמר ושאתם מתכוונים להשקיע כעת אפילו יותר בהפיכת הצוות המוקדי לצוות החברי.
נתראה בקרוב,
אורית


  1. זה הזמן להשקיע במיומנויות צוות המוקד ?
    צרו עמנו קשר– בשביל זה אנחנו כאן!