1. מנהיגות מוקדית. זה נושא שאני חוקרת, ביני לביני וגם אתכם מזה זמן רב, 7 שנים אם נדייק.
    במפגשים איתכם אני נחשפת לסוגים שונים של מנהיגות ניהולית.
    השוני בין מנהל ומנהיג נראה לנו הרבה פעמים מאוד חמקמק ומנהיגות עלולה להתבלבל לנו עם מאפיינים אחרים של ניהול. המאמר הזה הוא בעצם קריאת כיוון. תזכורת.
    דרך נוספת לבטא את המאפיינים המנהיגותיים החשובים שיעזרו לכל אחד ואחת מכם בניהול המוקד שלו.
    לקרוא-לעשות צ'ק מול עצמכם ולחדד תזכורות חשובות, 7 כאלו כמובן ?, בבקשה –

    1. אותנטיות זה להגיד – אני! (ולאו דווקא לדבר על אחרים…) גם אם ההמשך הוא 'לא הצלחתי…'

      1. יש לך אומץ, ניהולי

    2. אם תרצו כאן תוכלו למצוא מאמר שלם על אומץ ניהולי ודרכי הביטוי שלו. אבל בקצרה, הכוונה היא למנהלי מוקדים שלא חוששים ולא נמנעים ממצבים מאתגרים. מצבים בהם עליכם להביע את הדעה הכי פחות פופולרית בחדר. אם יש לכם אומץ ניהולי מפותח אתם לא חוששים להגיד מה אתם חושבים, גם אם ברור לכם שיש קבוצה שלמה של מתנגדים ששומעת ומקשיבה ורק מחכה להגיב (נו, יש עוד מאפיינים חשובים, כנסו למאמר על אומץ).
    3. 2. מכילים ויודעים לסלוח, על אמת –

    4. אני לא מתכוונת עכשיו למערכת יחסים טיפולית ואני לא רוצה להפוך אתכם לעובדים סוציאליים (חלקכם עושים את זה לבד). אני מתכוונת למצבים אמיתיים בהם אתם כמנהלים מסוגלים – באמת – לקבל את זה שלעובדים שלכם יש קשיים בדברים מסוימים. הם כאלו, יש להם יתרונות ויש להם חסרונות ואין מה לכעוס על החסרונות שלהם.
      מה שכן, אפשר לדבר איתם על הדברים שמקשים, לאפשר ב-א-מ-ת הזדמנות שניה ולהבין גם כשזה לא מצליח, שזה לא אומר שאין כוונות טובות אצל הצד השני.
    5. 3. מחייכים, ברגעי האמת –

    6. חייכו, באופן מודע!

      נו, זה בטח נשמע באנאלי. אבל זה לא. לגרום לאנשים לחייך גם במצבים קשים (אולי יותר מאחרים) זו מעלה גדולה. המסוגלות האמיתית והייחודית בעיניי היא ההבנה שהחיוך הזה, באמצע מצב מתוח ככל שיהיה, יכול רק לסייע. אם אתם מסוגלים לגרום לאחרים לחייך ולצחוק גם בעת התמודדות עם קשיים ומורכבויות, סימן שאתם יודעים להכניס דברים לפרופורציות. לחייך לא אומר לזלזל או להפחית בחשיבותם של דברים, אם אתם יודעים 'להקליל' התמודדויות אתם בהחלט מסייעים לסובבים אתכם – המשיכו כך!

 

  1. 4. אני הרגולטור של עצמי –

  2. אני מתכוונת לכך שאתם יודעים לשלוט-לכוון ולנהל גם את ההיבטים הרגשיים בתגובות שלכם. לא הכל רציונלי אצלנו, אנחנו בסך הכל בני אדם. העולם הרגשי שלנו משפיע על קבלת ההחלטות שלנו ועל התגובות שלנו. השאלה היא עד כמה. האם אתם יודעים לזהות מצבים עצמיים של סערת רגשות או לפחות רגעים בהם לא נכון שתקבלו החלטות? האם אתם מבינים, מעריכים ומכבדים, את האחריות הרבה הטמונה בהחלטות שתקבלו? האם אתם יודעים לתמרן כך שכל החלטה שלכם תהיה שקולה ומחושבת ככל הניתן ותתקבל בקור רוח? אם התשובה שלכם היא 'כן!' או לפחות 'רוב הזמן כן!' אז מעולה, אתם שם.
  3. התעוזה לעצב את הדרך

    5. כנות ואותנטיות –

  4. יש לי המון מה לכתוב בנושא אבל בואו נהיה ממוקדים ואשאל בפשטות: אתם פועלים בכנות? אתם יודעים לקחת אחריות על ההחלטות שלכם ועל ההתנהגויות שלכם? אתם יודעים להגיד 'חשבתי ש…/ 'הנחתי ש…'/ 'הגבתי כך כי…' ולא להשליך על אחרים? אתם משתמשים פחות ב'הוא/הם/היא עשו/חשבו/גרמו…' אם כן, אז אתם במקום טוב.
    אותנטיות  מאפשרת לנו להיות נאמנים לדרכי ההתנהלות שלנו. זה לא אומר שאנחנו תמיד צודקים אבל היא מאפשרת לנו לטעות. וגם לאחרים כמובן. עם אותנטיות בניהול, הסובבים אותנו יכולים להמשיך לכבד-להעריך ולהאמין בנו, גם כשאנחנו טועים. וזה קורה, לכולם.

    1. 6, יצירתיות שהיא בעצם תעוזה –

    2. הם כלואים בטעויות שעשו מולכם או שאתם מסוגלים לשחרר?

      אומרים על מנהיגים שהם חושבים מחוץ לקופסא, שיש להם דרכים חדשות ושונות להתמודד עם אתגרים. אני מאמינה שזה קשור לתעוזה. למידת המוכנות שלנו, כמנהלים, להעז לפעול בדרכים שאנחנו עוד לא מכירים, דווקא בהתמודדות עם אתגרים שאולי אנחנו כבר כן מכירים. 'כבר ניסיתי, זה לא עובד' לא יכול להיות המשפט האחרון אצל מנהלי יצירתייים. צריכה לבוא אחריו התייחסות לניסיונות נוספים וללמידה ולסימני שאלה.
      חושבים תמיד על כמה דרכים להתמודד עם אתגר אחד? מעולה, מנהיגים אתם!

      1. 7. נחישות

      2. מנהיגים ממוקדים במטרות שלהם ולא חוששים מעבודה קשה כדי להשיג אותן.
        ובאופן כללי עבודה קשה לא בהכרח מאתגרת, היא פשוט עבודה קשה.
        מנהלים שהם מנהיגים נחושים לא מוותרים רק כי לא הצליחו בפעם ה-1. הם יחפשו וינסו  עוד ועוד ועוד דרכים להגיע ליעד. ובעצם, המאפיין הזה דורש – יצירתיות (6), אותנטיות להודות בכוונה גם אם לא הצלחתי להשיגה (5), יכולת שליטה עצמית כך שאני לא מוותר כשלא הולך (4), גישה חיובית, מחויכת ורותמת כל הדרך להצלחה (3), מוכנות לתת הזדמנות שניה, לעצמיכם ולאחרים! (2), ואומץ, חברים יקרים, אומץ לנסות! (1).
    1. קוראים לזה ניהול רגשות

      אלו שבעת המאפיינים (יש עוד מלאאאא) של מנהלים שהם גם מנהיגים..
      ואיפה אתם? זו שאלה מעולה לענות עליה, לעצמיכם.
      אני מקווה שהצלחתי גם במאמר הזה קצת לשקף לכם איך 'מתנהג' המנהל שהוא גם מנהיג.
      בעיניי, מנהל מוקד טוב חייב להיות גם מנהיג, אין דרך במוקד אלא להנהיג.

    2. אז, לכו תנהיגו!
      נתראה בקרוב ?
      אורית

  5. זה הזמן להתייעץ על אופן קידום המוקד בימים אלו ?
    צרו עמנו קשר– בשביל זה אנחנו כאן!