בכל הנוגע לבניית אמון במערכות יחסים, כולנו יודעים מהי הכוונה ביצירת 'יחסי אמון'.
אנחנו חווים זאת על בשרינו במערכות יחסים שונות בחיינו. יחד עם זאת, מנהלים רבים לא באמת יודעים כיצד לבנות יחסי אמון עם צוות העובדים שלהם ולא מכירים בכך שהרבה יותר קל לייצר יחסי אמון מלתקן יחסי אמון לקויים ושזו משימה ניהולית שבאמת דורשת השקעה ומייצרת תוצאות. אז גם בשביל זה אנחנו כאן!

Walk Your Talk

מילים הן דבר חשוב אבל גם מעשים. והשילוב של שניהם הוא הבסיס ליצירת יחסי אמון ביניכם לבין צוות העובדים שלכם. בין אם תפקידך הוא ניהול צוות או ניהול המחלקה כולה – כמנהל עליך לדעת שמערכת היחסים שלך עם הצוות מבוססת על יכולתך לתרגם את דבריך למעשים. כך, כל אמירה שמועברת באופן ישיר לעובדים או בתיווך של מנהלי הביניים, חייבת להיות מגובה במעשים במציאות. או בקיצור, Walk Your Talk!

למה חשוב לייצר יחסי אמון במוקד?

ישנם מגוון סיבות לעבודת צוות מצליחה, אחת המובילות שבהן היא הקפדה על מערכות יחסים טובות בתוך הצוות. הרווח הברור יבוא לידי ביטוי במגוון דרכים וביניהן; אפקטיביות גבוהה יותר של העובדים, שביעות רצון ורמת מוטביציה גבוהה יותר בעשייה השוטפת, יכולת גבוהה יותר שלכם כמנהלים להטמיע שינויים וגם, הכי פשוט, פחות התנגדויות מצד העובדים.

אז ריכזנו עבורכם מס' כללי אצבע לביסוס יחסי האמון ביניכם לבין העובדים שלכם, בבקשה –

כללי אצבע לבניית יחסי אמון עם הצוות תחתיך

    1. 1. קיימו הבטחות: אל תבטיחו דברים או תשחררו הצהרות ללא חשיבה מקדימה, בדקו עם עצמכם שאתם באמת יכולים לעמוד בדבריכם. אמרתם משהו, עמדו מאחורי האמירה שלכם ואל תחכו שיזכירו לכם. נשמע בנאלי אבל לפעמים גם עומס יכול להוביל לכך שתבטיחו ולא תקיימו. היו בטוחים שיש מי שזוכר לכם את זה ומסיק מסקנות.
    1. 2. תנו קרדיט: הקפידו לציין ולהעריך את מי מהצוות שעסק בפרויקט או בקידום או בהגעה לתוצאות מסוימות. הוא/הם מחכים לזה וזה מה שיקבע עד כמה בפעם הבאה ירצו לקחת חלק. זה גם מה שיגרום לעובדים נוספים לרצות להיות יותר מעורבים. זה ברור שכמנהלים אתם אחראים להצלחות וגם למקרים של חוסר הצלחה, זה לא צריך לאיים עליכם להפנות את הזרקורים במקרים של הצלחה לעובדים שלכם. העצמה שלהם זו העצמה שלכם, נקודה.
    1. 3. שמרו על שקיפות: שתפו את הצוות במהלכים הנוגעים אליהם ואל כלל המחלקה. אל תתנו למידע לזלוג מהדלת האחורית או דרך שמועה. וגם, לא תמיד צריך לחכות לרגע האחרון. שקפו שינויים ומהלכים שאתם מתכננים לבצע  בעתיד. הצוות שלכם יעריך את השיתוף במידע ויכול מאוד להיות שאפילו יתרום את דעתו ובכך ירוויחו כולם.
    2. 4. שתפו בהפקות לקחים, גם הפחות זוהרות ומוצלחות: להודות בהצלחות זה נהדר, אך גם בכישלונות יש להודות. במיוחד אם מדובר באירועים בלתי נמנעים. שיחה פתוחה על חוסר הצלחה, שיחה זה אומר דיאלוג שבו גם לעובדים יש מקום להביע דעה, תעזור לכם לבסס את יחסי האמון עם הצוות יותר משתוכלו להעלות בדעתכם. מנהל המודה בטעויות נתפס כאמין יותר. זכרו, אתם עדיין המנהלים, דבר לא ייקח מכם את זה. גם אם תודו בחוסר הצלחה וגם אם תסכימו לקבל משוב על כך מהעובדים שלכם.
  1. 5. עקביות: מימשתם את האמירה/ההבטחה שלכם פעם אחת? יופי! אבל זה לא מספיק. עקביות היא עקרון מנחה ליצירת יחסי אמון ותהיו בטוחים שכולם מחכים לזה, פעם אחר פעם אחר פעם. ממשו עקביות בכל החלטה ניהולית. זכרו שתמיד יש מיש בוחן ובודק ומנסה לתהות על סגנון הניהול שלכם. אם יש לכם מילה, הוכיחו זאת ושמכם יילך לפניכם גם מול העובדים החדשים שמצטרפים מעת לעת.
  2. 6. מודעות: כמנהלים, חשוב שתהיו מודעים לכך שכל מעשיכם ואמירותיכם משפיעות על יחסי האמון שלכם עם צוות העובדים. המודעות הזו תעזור לכם לבחור בקפידה רבה יותר את תגובותיכם, אמירותיכם (בפורומים גדולים וקטנים כאחד) ותהפוך אתכם ליותר ויותר רגישים גם לשפת הגוף והבעות הפנים שלכם. היו מודעים לכך שיחסי האמון שאתם רוצים לתחזק עם הנציגים שלכם מושפעים קודם כל מההתנהגות שלכם. זה המפתח!

כלים מעשיים לבניית יחסי אמון – כי גם אוטוריטה מקפידה על  Walk Your Talk

מטה תוכלו למצוא 3 פעילויות מעשיות שיסייעו לכם בבניית יחסי האמון עם צוות העובדים, בבקשה –

    1. 1. לא מושלם, אנושי: הבסיס להכל הוא הכרות גם ברמה האישית. ברור שנגיד לכם שעליכם לקיים שיחות הכרות אישיות עם כל אחד מחברי הצוות שלכם. אבל זה לא מספיק. חשוב מאוד שבשיחות הללו תהיה גם חשיפה עצמית. מנהל! ספר על עצמך, מעבר למה שקשור לעבודה. שתף במעט על עצמך בכדי לעודד את הצד השני לשתף גם הוא ובכדי לאפשר תחילת יצירתם של יחסי אמון. אם מדובר בחייך האישיים, בדרכך המקצועית ואפילו בטעויות שעשית. זה רק יהפוך אותך ליותר אנושי ופחות מאיים. אני מציעה שתבחר לספר משהו אישי שונה לכל עובד, בהתאם למאפייניו של העובד, זה דורש קצת מחשבה אבל בהחלט יעזור לבניית יחסים אישיים טובים וחזקים יותר.
    1. 2. משחררים (קצת יותר) את סימני הקריאה וההנחיות המפורטות: גם אם אתם בטוחים שיש לכם את כל התשובות לתפקוד לקוי של אחד מהעובדים, התחילו בלשאול! אפשרו לעובדים שלכם להתייחס לדברים (מי יודע אולי תופתעו?!) ורק לאחר מכן גבשו דעה. במילים אחרות, קודם הטילו ספק בדעתכם ורק אחרי זה תחליטו מה לעשות.  ועוד צד לדבר – הפסיקו להנחות הכל לפרטי פרטים,  העבירו סמכות ואחריות לעובדים שלכם. אפשרו לחברי הצוות להחליט לבד מה הדרך הטובה ביותר ליישום וביצוע. ברגע שתתנו אמון, תוכיחו לצד השני שיש מקום לתת אמון גם מצדו. במסגרת משימות העבודה השונות וודאי תמצאו תפקידי ניהול והובלה שאינם בהכרח פורמליים והעברת הסמכות תחזק את יחסי האמון וגם תקדם דברים.
    1. 3. בשביל כבוד צריך לעבוד: וזה מתחיל בכם. ללא כבוד, פשוטו כמשמעו, לא תוכלו לייצר יחסי אמון עם הצוות שלכם. מעבר לקלישאה חשוב להבין, העובדים שלכם הם גם בעלי תפקיד במחלקה אבל קודם כל ולפני הכל יש לכבד אותם כבני אדם. וזה אומר – לכבד את הידע שהם מחזיקים בו, את הניסיון שלהם, את מצב רוחם, הערכים שלהם, האמונות והצרכים שלהם. גם אם הם שונים משלך. כבוד לכל אלו נובע מהכרות ומאפשר להתקדם לשלב הבא של בניית יחסי אמון.
  1. ואת הכי חשוב השארנו לסוף..

    WALK YOUR TALK

  2. כולנו בני אדם, וגם כמנהלים אנו לא תמיד מצליחים לעמוד מאחורי כל מה שאנחנו מבטיחים, גם אם אנחנו מאוד רוצים בזה. להודות בטעות, לקחת אחריות ולפעול אחרת בפעם הבאה, זו הדרך הטובה ביותר לבסס את יחסי האמון ביניכם לבין הצוות שלכם. אז עמדו מאחורי דבריכם, גם כשאתם מפספסים, והפכו חסרון ליתרון אדיר.
    בהצלחה!
  3. אורית מאוטוריטה

  1. הגיע הזמן להרחיב את ארגז הכלים לניהול המוקד?
    צרו עמנו קשר– בשביל זה אנחנו כאן!