בכל הקשור להזדקנות: מה שהיה הוא ממש לא מה שיהיה

החלק הראשון של המאמר מספר בקצרה את סיפור הנתונים המרכזיים הקשורים בגיל ואילו חלקו המרכזי של המאמר עוסק בתחזיות הצפויות לעולם הארגוני בהיבט זה. תחזיות מרכזיות הרוקמות עור וגידים כבר עתה ויתפסו תאוצה בעתיד הקרוב אף יותר. המאמר הזה נועד להאיר את עינינו בנוגע למשימות המרכזיות בעומדות בפני ארגונים בהם מאפייני הלקוחות משתנים וגם מאפייני כוח העבודה. קריאה מועילה.

המספרים מספרים על המשמעות המשתנה של צעירים ומבוגרים

אמנם ישראל מאופיינת בשיעורי ילודה גבוהים ואנחנו המצטיינים בכך ביחס לכל מדינות ה-OECD, עדיין מדובר בשיעור פריון הולך וקטן משנה לשנה. שיעור הילודה בישראל עמד על 2.9 בשנת 2020 (לעומת 3.01 ב-2019 ו-3.09 ב-2018).
אבל לא רק בכך אנחנו בין הבולטים! תוחלת החיים בישראל היא מבין הגבוהות במדינות ה-OECD (במקום ה-7 בשנת 2021) וזו רק הולכת ועולה כפי שהנתונים מלמדים.
אם כן, ניתן להניח כי מגמות אלו יובילו להזקדנות האוכלוסיה הכללית ובעוד כיום ניתן לראות כי רבע מהאוכלוסיה הישראלית בת 50 ומעלה ו-16% מתוכה בת 60 ומעלה, אנו צפויים לגידול בקבוצות הגיל הללו ולכך ישנן משמעויות רבות, בהן גם משמעויות ארגוניות רבות.

בפשטות: האוכלוסיה מזדקנת. מה זה אומר?

ובכן, אל תסתכלו לאחור! גם המונח הזדקנות עובר שינוי מדור לדור ויחד עם הקידמה אין באמת מה להשוות בין ההתבגרות של ההורים שלנו ושל הסבים שלנו לזו שאנו עוברים. המאמר הזה נועד להאיר 3 היבטים מרכזיים בהם מושפע העולם הארגוני מהזדקנות האוכלוסיה.
אלו מגמות שמתרחשות כעת וילכו ויצברו תאוצה בשנים הקרובות והשלכותיהן מרחיקות לכת. בבקשה:

השפעות על העולם הארגוני | 3 תחזיות מרכזיות לשנים הקרובות

  1. קבוצת לקוחות גדלה ומתחזקת

    1. מבוגרים מעל גיל 60 – קבוצת לקוחות בעל כוח קניה גדול שהופכת גדולה יותר

  2. בהתאם למגמות המוצגות מעלה ועוד נוספות (שניתן למצוא בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) נראה כי סגמנטציה של לקוחות על פני גיל תהפוך בשנים הקרובות לקוחות מעל גיל 60 לקבוצת הלקוחות מבין הגדולות ביותר בשוק ועם חלוף השנים (בהינתן ירידה בילודה והמשך עלייה בתוחלת החיים) גם הגדולה ביותר. יש להניח שזו גם תהיה קבוצת הלקוחות בעלת כוח קניה גדול, אם לא הגדול ביותר ומכאן – קבוצה חשובה לארגונים ברמת התאמת מוצרים, התאמת שירותים, התאמת ערוצי תקשורת וסגנון תקשורת, טכנולוגיות מוצעות ועוד. בעוד היום, התאמת השירותים והמוצרים לאוכלוסיות מבוגרות זה תחום הנמצא בחיתוליו, ניתו להניח כי בקרוב לארגונים לא יהיה מנוס מלפעול משמעותית כדי להתאים את כלל היצע השירותים שלהם לקבוצות הגיל המבוגר. המחשבה על קבוצה זו היא מחשבה מרעננת וחדשה ועשויה להוביל לשינוי מהותי במאפייני השירות השונים של ארגונים.

 

      • 2. נשארים בשוק העבודה הרבה יותר ובגמישות רבה יותר

      • עובדות.ים מבוגרות.ים יותר | לא רק בעמדות בכירות

        עם העלייה בתוחלת החיים ובאיכות החיים יותר ויותר מבוגרים בוחרים להישאר בשוק העבודה. גם כדי להתפרנס בכבוד וגם בכדי להמשיך לחיות את חייהם כפי שהם מכירים ורוצים. יחד עם זאת, עם העלייה בגיל יש יותר ויותר רצון להשקיע בפיתוח וטיפוח אישי והצורך בעבודה במשרה מלאה הולך וקטן בקרב מבוגרים בעלי נכסים. גם מגיפת הקורונה קידמה כניסתן של טכנולוגיות לעולם העבודה ומאפשרת היום עבודה מרחוק ומהבית ובעצם פותחת פתח ליותר משרות חלקיות ובתנאים נוחים יותר. סביר להניח שהאוכלוסיה המבוגרת תוכל להיעזר בתנאים אלו להמשך השתתפות בשוק העבודה בחלקיות משרה ואולי אפילו מבלי לטרוח לצאת מהבית. ומה זה דורש מארגונים? לעשות התאמות בתפקידים, לייצר נגישות גילית במערכות, במרחבים (הפיזיים והטכנולוגיים), בדפוסי ההתקשרות, ההעסקה ועוד. נכון להיום מעטים הארגונים שמספקים התאמות לאוכלוסיות מבוגרות במסדרונותיהם והמודעות לנושא עוד קטנה. אנחנו צפויים לראות יותר ויותר התייחסות ומיקוד בכוח העבודה המבוגר בשוק העבודה שצפוי לגדול ולהפוך למשמעותי יותר.

    • 3.  חשיפה גדולה יותר לניצול כלכלי ואחריות ארגונית חברתית מתרחבת

      • דרושה: טכנולוגיה תומכת ומונעת ניצול כלכלי

        כתוצאה מכל השינויים הללו יש גם לצפות כי יותר ויותר מבוגרים יוכלו לחיות ברווחה כלכלית ולהמשיך ולהיות מעורבים הן בשוק העבודה והן כצורכי שירותים ומוצרים, כלקוחות. לקבוצת הלקוחות המבוגרים יש לרוב נכסים פיננסיים וגם הטיות קוגנטיביות שונות הקשורות בשינוי בגיל. חלק מהטיות אלו, ביניהן הטיית החיוביות, חושפת בני גילים מבוגרים יותר ויותר לסיכוני נוכלות וניצול כלכלי. נכון להיום, ארגונים, בעיקר בענפים פיננסיים, מובילים מהלכי אימות ואבטחה לכלל קבוצות הגיל ועוד לא פועלות משמעותית ובאופן יזום למניעת נוכלות בקרב לקוחותיהם המבוגרים. אנו צפויים לראות יותר ויותר מעורבות של ארגונים במניעת ניצול לקוחות. הרגולציה הנוכחית שנכנסת לתוקף בימים אלו תקפה לחברות הביטוח ובתי השקעות בלבד והיקפה מצומצם ביחס למנגנונים, ברובם טכנולוגיים, שעתידים להתפתח על ידי ארגונים בשנים הקרובות על מנת להגן על לקוחות מבוגרים מפני נוכלות וניצול כלכלי. כבר היום ארגונים לוקחים אחריות חברתית במס' היבטים, ההיבט הגילי עוד לפנינו.

    • לסיכום,
    • העולם מזדקן וזהו אינו תהליך הזדקנות שהיה בעבר. נוצרת מציאות חדשה וארגונים נדרשים אליה כמו כל מרכיבי החברה כולה. המגמות הקשורות בהיבט הגילי רבות ומגוונות וניתן לומר בבטחון כי שינוי במרקם הגילי ישליך על כל היבטי העבודה; הניהול, השירות, הצריכה ועוד.
      אנחנו עמלים על פיתוח והרחבת הידע והמודעות לתחום ונשמח להציע הכשרות מותאמות לעובדים ומנהלים בנושאים אלו. עקבו אחרינו למאמרים נוספים.

הגיע הזמן לפיתוח ארגז הכלים לניהול המוקד?
צרו עמנו קשר– בשביל זה אנחנו כאן!