משבר הגיוס המתמשך יחד עם הצורך הגובר במתן מענה נרחב יותר במוקד מובילים לכך שבמוקדים רבים ישנה חשיבה והיערכות לעלייה בשכר הנציגים במוקד. אני פוגשת אתכם, שומעת את הדילמות וסימני השאלה הקשורים להעלאת שכר ומזכירה לכם שלצד הגדלת העלויות בשכר ייתכן וכך תחסכו עלויות בגיוס, בקליטה, בהכשרה הראשונית וכיוצ'.
יתרה מכך, אני מאמינה שאתם גם יכולים ממש לכמת מספרית את חשיבות ההעלאה בשכר ואף להפוך את הצורך למהלך משמעותי במוקד שלכם. הנה כמה דגשים כדי שזה יקרה טוב:
מה חשוב לקחת בחשבון בשיקולי העלאת השכר במוקד
-
חוקרים, בודקים אוספים ומציגים נתונים חשובים המתורגמים לעלויות
ריכזתי עבורכם את הנתונים החשובים לסקירה טרם ההחלטה על העלאת שכר במוקד. גם אם אין לכם את האפשרות לחשב את כלל הנתונים המופיעים ברשימה, גם תמונה חלקית יכולה לשרת אתכם בקבלת ההחלטה, בבקשה:
1. מס' התקנים הפתוחים כיום במוקד
2. מס' הנציגים הקיימים במוקד ומאותתים נטישה כבר היום – מסיבות שונות
3. הוותק הממוצע במוקד
4. מס' הנציגים שמגיעים כבר עכשיו לוותק הממוצע והסבירות שינטשו
5. עלות הגיוס הנוכחית: דמי השמה, שעות עבודה (מתורגמות לכסף) מושקעות בתהליכי גיוס וכיוצ'
6. אחוז נטישה בקרב מגויסים חדשים בחודש ה-1 להעסקה (משלב הגיוס וכולל שלב ההדרכה) – בחצי השנה האחרונה
7. משך הזמן מקליטה ועד תחילת תפקוד מלא במענה – מתורגם לעלות כספית ברמת עובד
אחרי שהכנתם את כל הנתונים הללו בעצם יש בידיכם עלויות (חלקיות) לגיוס עובדים וגם עלויות צפויות.
עכשיו חשבו את שווי תוספת השכר שברצונכם להוסיף ברמה החודשית. זהו נתון שחשוב להציג גם כן כמובן.
אני מאמינה שעם הסתכלות על הנתונים הללו תוכלו להמחיש ביתר שאת שההעלאה בשכר לא יכולה להיות צבועה כהוצאה בלבד בהסתכלות של הגורמים המאשרים.
בכל מקרה, אנחנו לא עוצרים פה, בסעיף הבא יש המשך חשוב לא פחות.
-
מציגים רקע ונסיבות להעלאת השכר יחד עם תועלות משמעותיות שינבעו ממנה
אתם חיים את המוקד שלכם אבל המנהלים שלכם לאו דווקא. הם אמנם שומעים מכם על הקושי לגייס אבל לא בטוח שהם מבינים את עומקו של המשבר ומכאן, לא בטוח שהם מבינים עד כמה העלאה בשכר משמעותית לתהליך הגיוס.
את הדברים הבאים כדאי לכם לקרוא כי אולי הם ישפכו קצת אור עבורכם על מצב הגיוסים למוקדים בימים אלו ויותר מזה, אולי תוכלו לעשות בכך שימוש בעת הצגת הבקשה להעלאת שכר.
בואו נשים בצד את דעתינו על שכר הגון לשעת עבודה של נציג ונתמקד במציאות הנוכחית.
אם שיפור בשכר השעתי ימנע נטישת עובדים ויקל על אתגר הגיוס, עכשיו זה הזמן!
-
משווים את העלייה בשכר לנציגים קיימים וחדשים כאחד
-
כבר נתקלתי בלא מעט מוקדים בהם הוחלט להעלות את שכר הנציגים נקודתית בכל גיוס לאור הקושי בגיוס.
כך נוצר מצב שנציגים ותיקים מרוויחים פחות מחדשים. - החלטה להעלות שכר רק לגיוסים הנוכחיים היא החלטה שגויה הנושאת עימה סיכון רב והנה 2 הסברים לכך:
- 1. אין היגיון בכך שעובדים שתפוקתם נמוכה יותר, הידע שלהם מצומצם יותר והמחויבות שלהם למוקד ולארגון בהכרח קטנה יותר (הם רק הגיעו) ירויחו יותר מהצוות הקיים שלכם. ברור שהמטרה היא להמנע מהוצאות גבוהות וכי במקרים כאלו העליה בשכר 'נכפתה' עליכם כמעסיקים. יחד עם זאת, לא נראה שיש סוף באופק להמשך הביקוש הגבוה לנציגי קו ראשון וגם אם כן ישנו כזה – הוא לא יגיע כ"כ מהר כך שבעצם, כך אני מאמינה, זו אינה עלייה זמנית כמו שנדמה לרבים.
- 2. העלאת שכר לנציגים חדשים בלבד מעמידה אתכם בסיכון מאוד משמעותי. נציגים מדברים ביניהם, גם על שכר. הנציגים הותיקים, אלו שנמצאים איתכם כבר תקופה לא מבוטלת, אלו שלא נטשו אתכם ברגעי האמת ובשעות הדחק עלולים יותר מהר ממה שנדמה לכם לגלות שהם מרוויחים פחות מאחרים.
מעבר לקושי להסביר את הפער ייתכן והמחיר יהיה נטישה ופגיעה קשה בנאמנות העובדים הותיקים.
תעשו חשבון – האם שווה לכם לסכן את העסקתם של עובדים מנוסים, ותיקים, מקצועיים ומחויבים בדחייה של העלאה בשכר שלהם שממילא צפויה להגיע? - אני די בטוחה שלא אבל ממש מבקשת מכם לקחת בחשבון את הנושא בניהול הסיכונים שלכם עוד טרם ההחלטה לגייס עובדים חדשים בשכר גבוה יותר.
- זהו נושא שאפשר להרחיב עליו עוד רבות כמובן, אבל נעצור כאן בשלב זה.
אם הנושאים לא היו לכם ברורים או שיש לכם עוד סימני שאלה, אל תהססו להתייעץ, אני כאן לרשותכם.
בהצלחה,
אורית מאוטוריטה - ** פורסם לראשונה בינואר 2022 **