שנה שלמה לתוך עבודה וניהול עובדים מהבית ועדיין יש לנו הרבה מה ללמוד על ניהול מיטבי במצבים אלו. דווקא עכשיו כשבהלת הקורונה הולכת ודועכת יש מקום לשכלל יותר ויותר את מיומנויות הניהול שלנו, הידע שלנו וארגז הכלים שלנו בניהול עובדים מהבית.
וגם אם מחר תחזירו את כלל הצוות שלכם לעבוד מהמשרד, וגם אם כבר עשיתם זאת וכולם איתכם ממש עכשיו, הפורמט הזה כבר כאן. מודל העבודה מהבית פרץ לחיינו בכל הרמות וההיבטים וכישורי ניהול עובדים מהבית יוכלו לשמש אתכם יותר ממה שתוכלו עתה להעלות בדעתכם. זה כבר כאן!
בדיוק בשביל זה המאמר הנוכחי עם 6 טכניקות מעשיות לשדרוג יכולות הניהול שלכם בניהול עובדים מהבית, בבקשה:

 

איך לאזן בין עבודה לחיים אישיים כשעובדים מהבית?
או – זה לא פשוט לחיות בעבודה!

מתחילים במקרב, תמיד!

עבודה מהבית לא רק גרמה לנו להכניס את המשרד והחיים המקצועיים שלנו הביתה, למעשה, מה שקרה בפועל זה שהעבודה השתלטה לנו על החיים בבית. הזמינות והנגישות להמשך עבודה, יחד עם אילוצים שונים שקיימים רק כאשר עובדים מהבית, גרמו לכך שהלפטופ נפתח גם אחרי שלכאורה כבר הסתיים יום העבודה.
בפועל, העבודה מהבית גרמה לכך שעבדנו הרבה יותר ולאורך יותר זמן במשך היום ממה שהיינו רגילים במשרד. המציאות הזו שוחקת ומקשה. וגם אם עברתם למודל ההיברידי והעובדים שלכם עובדים מהבית רק יום או יומיים בשבוע ואולי רק חלקם עובדים מהבית.. בכל מקרה שלא יהיה, עליכם כמנהלים מוטלת האחריות לצמצום השחיקה הנובעת מהעבודה מהבית והנה כמה טכניקות שיוכלו לסייע בכך –

  1. 1. חובת הפסקה בין פגישה לפגישה:
    כשפגישות עבודה מתחילות ומסתיימות בלחיצת כפתור הרבה יותר קל לתאם אותן גב אל גב' אחת אחרי השניה ללא הפוגה. לכאורה אנחנו נהיים יעילים יותר, בפועל, יכולת הריכוז שלנו הולכת ופוחתת והאפקטיביות של הפגישות הולכת וקטנה. ולכן עשו לכם כלל, לפחות 15 דקות הפסקה בין פגישה לפגישה!
    למען הסר ספק, 'הפסקה' אינה עבודה שאינה במסגרת פגישה אלא ממש ממש – הפסקה. כזו שהייתה קורית מבלי משים אם הייתם צריכים לצאת מחדר הישיבות וללכת בחזרה למשרד שלכם או להכנס לאוטו או ללכת למטבחון. הפסקה אמיתית. זה דורש מכם להיות מאוד עקביים בניהול היומן שלכם ואני מבטיחה שתרגישו בהבדל במהרה.

אתם יודעים גם לעצור?

2. קמים ומחלצים איברים לפחות 3 פעמים במהלך היום:
העבודה מהבית מרתקת אותנו למחשב באותה התנוחה לאורך כל היום. הקושי והסיכון בכך די ברורים ולכן גם כאן מומלץ מאוד שתייצרו לכם באופן יזום רגעים של תנועה. אם נמשיך עם המלצת ההפסקות מהסעיף מעלה, במהלך אותן הפסקות חשוב שתקומו מהכיסא, תסתובבו בבית ואולי אפילו תעשו סיבוב סביב הבית. מתיחות יוכלו לסייע אפילו יותר ובכל מקרה היו מודעים שלא גרמתם לגוף שלכם להתאבן. וכמובן שאת המסרים האלו כדאי וצריך להעביר גם לכל העובדים תחתיכם.

 

3. טכס להתחלה וטכס לסיום:
בסוף, אנחנו מאוד אוהבים הרגלים, זה מייצר לנו תחושת בטחון, שליטה ויציבות. כדי שיום העבודה אכן יסתיים גם כאשר אתם עובדים מהבית. כדי שתוכלו לייצר הפרדה בין המרחב האישי שלכם לזה המקצועי, חשוב שתייצרו לכם גם טכסים המחוברים לפתיחת יום העבודה (הכנת כוס קפה, הקשבה לשיר מסוים וכו') וטכסים שיעזרו לכם לסגור את יום העבודה (סידור ופינוי שולחן העבודה, סגירת החלונות במחשב או המחשב עצמו וכו'). ככל שתתרגלו יותר ליישום של פעולה או פעולות מסוימות הקשורות בפתיחת וסגירת יום העבודה כך תוכלו יותר לשמור על הגבולות הבריאים המאפשרים לכם גם לעבוד וגם לחיות באותו מרחב ביתי. ואם אתם עובדים רק חלק מהזמן מהבית הטכסים האלו חשובים לכם באותה המידה.
בקשו מהצוות שלכם לבחור טכס לפתיחת וסיום יום ובוודאי תופתעו לגלות שלחלקם כבר יש כאלו לחלוק 🙂

איך לשפר את התקשורת בעבודה מרחוק?
או – פחות תקשורת ישירה = פחות שיתוף פעולה

גם אם אתם כבר מורגלים בעבודה מהבית והצוות שלכם מרוצה מהיתרונות שבכך, אל לכם להתעלם מהחסרונות המובנים בכך שהתקשורת שלכם עם הצוות ושלהם בינם לבין עצמם כבר אינה ישירה ובלתי אמצעית. הוואטסאפ והוידאו הם ערוצי התקשורת העיקריים אבל אלו רק תחליפים. זוהי התקשורת בעידן העבודה מרחוק והיא פחות איכותית מקודמתה. כתוצאה מכך היכולת שלכם כמנהלים לרתום עובדים נפגעת וגם היכולת של הצוות שלכם לשתף פעולה האחד עם השני אין שיתוף פעולה איכותי בלי תקשורת איכותית, פשוט אין! כמנהלים, באחריותכם לפצות על החסרים בשיתוף הפעולה בעידן העבודה מרחוק, אז בבקשה –

 

4. סמול טוק זה ביג דיל!
אם אתם עוקבים אדוקים, כבר קראתם את זה פה. וגם אם לא, הנה שוב תזכורת לאחד הדברים הכי חשובים שלכאורה נראים לנו קטנים וחסרי חשיבות. סמול טוק, שיחות 'הקשקושים' הקצרות שאמורות לפתוח כל מפגש בינאישי, בקבוצות או באחד על אחד, אל תוותרו עליהן! במודל העבודה המרוחקת עליכם להשקיע יותר מאמצים על מנת לקבל שיתוף פעולה מצד כולם ומכל הצדדים, הסמול טוק, השיחות שמחזקות ומקרבות תמיד תרמו לכך ותמיד יתרמו לכך, לא משנה כמה אתם לחוצים בזמן או בעומס עבודה השפעתן המצטברת גדולה וחשובה מאוד. אל תוותרו עליהן כבר אמרתי?

 

5. כדי שיהיה שיתוף פעולה צריך לשתף, עוד לפני הפעולה!

גם באונליין אפשר לעשות סיעור מוחות

וזוהי התורה כולה על רגל אחת. מנהלים רבים, עוד לפני העבודה מרחוק ובוודאי שבמסגרתה מנצלים את המפגשים שלהם עם הצוות שלהם לטובת הצגת נתונים ומהלכים והעברת הנחיות לביצוע. לדעתם, הם באמת משתפים, משתפים את העובדים שלהם כיצד עליהם לפעול… לא לשיתוף כזה אני מכוונת.
כדי לייצר ולחזק את מידת שיתוף הפעולה בצוות אתם צריכים לשתף פשוטו כמשמעו; לשתף בקבלת החלטות, לשתף בהתלבטויות, לשתף בסימני שאלה, לשתף במחשבות. ולעודד שיתוף ומחשבה משותפת מכל הצוות שלכם. לשם כך, אני ממליצה לקיים באופן יזום ושוטף מפגשי סיעורי מוחות משותפים. רוצים שיתוף פעולה? תתחילו בלתת מקום לשיתוף בעצמיכם! התוצאות הנוספות לחיזוק שיתוף הפעולה יתרמו לכם לא פחות, וזו הבטחה!

כולנו זקוקים להרגלים יציבים

6. מגדירים ערכים משותפים – מחדש וביחד:
מסגרת העבודה של כולנו מתחילה להתייצב ולהתבהר, חלק כבר חזרו לשגרת עבודה קבועה וחלק עדיין מגבשים אותה. בכל מקרה, כבר ברור לכל שעבודה מהבית היא מרכיב שעוד יהיה חלק מחיי העבודה של כולנו גם בהיעדר מגיפה עולמית. אם הצוות שלכם עובד מהבית באופן חלקי או חלקו בלבד, אם העבודה מהבית היא למצבי חירום וכעת כולם במשרד, בכל אחד מהמקרים כדאי ומומלץ שתגבשו, יחד עם העובדים שלכם, את הערכים המובילים לעבודה מהבית.
זוהי פעילות שתסייע לחזק את מידת שיתוף הפעולה של העובדים ותסייע בתיאום הציפיות ובשכלול יכולתם לעבוד בצוות. לעבודה מהבית ערכים מנחים שונים כך שבוודאות יצופו ויעלו ערכים חדשים לחיזוק בעבודה המשותפת.
אתם יודעים מה חשוב לכם? ומה חשוב לצוות העובדים שלכם? עצרו, השקיעו זמן, חדדו, הגדירו יחד ורתמו את כולם גם בתנאי העבודה מרחוק.

 

לסיכום,
אני יודעת ושומעת מכל עבר על מנהלים שמבחינתם הקושי והחסרונות בניהול עובדים מהבית עולים על היתרונות,
על אלו שמברכים שהפורמט הזה הסתיים ולא צריך לחזור אליו. אבל המציאות היא שמודל העבודה מהבית כבר כאן והוא כאן להישאר, כבר התרגלנו ואנחנו גם יודעים להעיד על היתרונות הרבים בפורמט.
מודל העבודה מהבית דורש מכם כמנהלים לפעול באופן שונה ולעשות התאמות לשיטות הניהול שלכם, אבל זה בהחלט ישרת את הצוות שלכם ואתכם גם בעתיד.

מאחלת לכם הרבה הצלחה ביישום ומסיימת עם ציטוט מנצח לנושא זה:
"הבית אינו המקום בו אתה חי, אלא המקום בו מבינים אותך" / כריסטיאן מורגנשטרן.

עוד על עבודה מהבית תוכלו למצוא ב:
וידאו פוסט – על מה חשוב להקפיד בעבודת המוקד מהבית?
המדריך המעשי לחיזוק המחוברות בעבודה מהבית
שלכם,
אורית


  1. הגיע הזמן להשקיע בפיתוח המנהלים בצוות ?
    צרו עמנו קשר– בשביל זה אנחנו כאן!