לדעת להגיד את השלילי ואת החיובי – באותה המידה

שאלה מעולה! מה את.ה חושב.ת?
הרבה פעמים אני נתקלת במנהלים ששואלים את עצמם את השאלה הזו,
לעתים באופן כללי, ולעתים, לפני או אחרי התמודדויות ניהוליות משמעותיות שהם עוברים בתפקיד.
כצופה מהצד, אני נוכחת בלא מעט מצבים ניהוליים מורכבים ויכולה לראות את האופן בו האסרטיביות הניהולית באה לידי ביטוי בשטח, בעשייה היומיומית.
אני לא יכולה לענות על השאלה הזו במקומכם, רק אתם יודעים למה אתם מסוגלים בכל התמודדות ניהולית.
אני כן יודעת לתאר לכם איך נראית אסרטיביות ניהולית בהתמודדויות הניהוליות השוטפות. משם אני מאמינה שתוכלו לאמץ לכם את מה שחשוב וניתן לשפר, בבקשה –

אז מהי אסרטיביות?


קבלו את הגרסא המעשית שלנו שמשלבת את מיטב ההגדרות הקיימות היום:
אסרטיביות ניהולית היא היכולת שלך לדבר על / לדון ב../ לבטא את דעתך ורצונותיך בצורה בטוחה, שאינה מצריכה שלילה/התעלמות או כניעה לדעות שאינך מסכים איתן וזאת – מבלי לפגוע באחר.ים.

עכשיו קחו את הנחת העבודה שכולנו צריכים ורוצים להיות אסרטיביים בניהול שלנו ושאלו את עצמכם – אני שם?
כדי לעזור לכם לענות על השאלה הזו וכדי לפתח את יכולות הניהול שלכם כדאי לך להמשיך ולקרוא.

מאפייניהם של המנהלים האסרטיביים

  1. האם אני באמת צודקת? זושאלה מעולה!

    1. אתם לא שומרים את דעתיכם לעצמיכם בלבד

  2. אתם משתפים אחרים ברגשות, בדעות וגם בניסיון שלכם. אתם מוצאים את עצמיכם מתחיל משפטים רבים יותר ב-'אני חושב, אני רוצה, אני מרגיש' מאשר משפטים שמתחילים ב-'אתה חושב, אתה רוצה, אתה מרגיש'. ויותר מזה, מיומנויות התקשורת הבינאישית שלכם מפותחות ואתם מנהלים תקשורת יחסית פתוחה ובעיקר אותנטית עם הסובבים אתכם – עובדים, קולגות ומנהלים. אגב, פיתוח מיומנויות הניהול הללו משרתות אתכם גם בכך שאתם לעיתים תכופות מביעים הערכה לפועלם של אחרים, מעבירים משוב חיובי ומחזק.
  3. 2. אתם יודעים ליזום שיחות מורכבות ולנהל אותן כך שיסתיימו בטוב 

    גם כשזה קשה ומורכב אני לא נמנע.ת מהתמודדות

    בשיחות הללו, אתם יודעים להקשיב, להקשיב באמת, גם לדעות שאינכם מסכימים איתן.
    אתם כבר יודעים שלא לנהל שיחות מתוך סערת רגשות, חשוב לכם להגיע לשיחות, בעיקר מורכבות, כשאתם רגועים ונושמים. רגשות זה דבר טבעי ואתם לא מסתירים דבר, אבל אתם בוחרים להתנהל ממקום שקול ולא מתוך חוויה רגשית נקודתית. אתם בשליטה עצמית ולכן גם כאשר שיחות הופכות למורכבות באופן מפתיע אתם עדיין מנהלים את המצב ולא מנוהלים על ידו.

  4. 3. אתם יודעים לסרב כאשר מבקשים מכם דברים תובעניים מדי
  5. או כאלו שיקשו עליכם משמעותית. אתם מסרב באופן שאינו פוגע או דוחה את הצד השני. בזכות זאת אתם מנהל פחות לחוצים ומתוחים, אתם מתמודדים עם מה שיש לך בכם בצלחת ולא ממהרים לקחת על עצמיכם עוד אם לא תאמינו שתוכלו לשאת בכך בהצלחה. אתם סומכים על שיקול הדעת שלכם ומאמינים ביכולתכם לזהות מצבים מורכבים ולפעול בהם כאחד. ואתה בהחלט מהפועלים. You Are A Doer! לכן, כשאתם אומרים 'לא כעת' לרוב אף אחד לא יתווכח איתכם אלא יכבד את האמירה.
  6. 4. אתם יודעים גם לקחת אחריות וגם להאציל סמכויות – בו זמנית

  7. אתם לא חוששים לבקש דברים להם את זקוקים וגם לבקש עזרה. אתם יודעים לנתח מצבים מורכבים לעומקם וחשוב לכם לפעול (כאמור בסעיף הקודם). כך יוצא שאתם מיומנים בקבלת החלטות ולא אחת אלו החלטות הנוגעות להאצלת סמכויות ובקשת עזרה. אתם מקבלים את הסיוע אליו כיוונתם וממשיכים להוביל את המהלכים החשובים לכם. גם כאשר ידיים אחרות מבצעות בפועל חלק מהמשימות ואתם חולקים בנטל הביצוע, אתם לא מסירים אחריות, וזה עובד לכם!

  1. 5. אתם יודעים להטיל ספק

  2. אתם לא חוששים להטיל ספק בדברים שאינם עושים לכם שכל ואינכם מוצאים בהם היגיון. אתם יודעים לשאול, לברר את מקורם וגם לפעול אחרת. גם אם מדובר בהתנהלות ארגונית שכבר הפכה למסורת עתיקת יומין של הסובבים אתכם. אתם לא חוששים מהחדש, מהשונה, מהמשופר. אתם מבינים שלא תוכלו לשלוט בהתנהגותם של הסובבים אתכם אבל אתם גם יודעים ובטוחים בכך שביכולתכם לפעול אחרת. לא אחת, זה הופך אתכם לפורצי דרך במקום בו אתם נמצאים.
    רק הטלת ספק ושאילת שאלות אמיצה מייצרת התקדמות יזומה ואתם לא חוששים להתקדם, להיפך! אתם רוצים בכך.
  3. 6. אתם יודעים להתמודד עם נושאים שמפריעים לכם – ולפתור אותם

  4. היכולת הזו משפיעה משמעותית על פיתוח מיומנויות הניהול שלכם בכללותן. אתם לא משאירים דברים לא מטופלים בגלל הקושי בטיפול בהם. האנשים שעובדים איתכם – מנהלים, קולגות ועובדים מעריכים אתכם על עצם ההתמודדות ועל אופן ההתמודדות (הדרך). לפעמים, אתם מוצאים את עצמיכם קודם כותבים את הדברים שתרצו להגיד או 'עושים חזרה' בפורום מצומצם או אישי יותר. לאחר מכן, אתם גם אומרים את מה שצריך למי שצריך ולא נשארים בחזרה המקדימה.. ואז, לרוב, אתם מצליחים להגיע לתוצאה הרצויה בהתמודדויות ניהוליות ובדרך כלל התוצאה הזו גם טובה לאחרים המעורבים, מה שמכונה גם Win-Win situations.
  5. יודעים להגיד: עכשיו זה לא אפשרי

    7. אתם יודעים לבטא רגשות שליליים

  6. ברגשות שליליים הכוונה לרגשות שליליים באופן כללי, ביחס לעצמיכם ולאחרים ולמצבים שונים. משמעות הדבר היא שאתם יודעים לזהות מה אתם מרגישים ולתת לזה שם. אתם יודעים להבין מהן הסיבות שגרמו לכם להרגיש כך ולבחור האם מתאים ונכון לכם להימצא במצבים שמייצרים רגשות מסוג זה. כאן נכנס מיקוד השליטה הפנימי בו אתם יודעים להצביע על דרכים בהם אתם יכולים הייתם להימנע ממצבים כאלו. זאת בניגוד למנהלים שתמיד ימצאו באחרים את האשמה לתחושות השליליות שלהם. בניגוד לאחרונים, אתם יודעים מה מתאים לכם ומה לא יכול לעבוד ואם הסובבים מגיבים אליכם בצורה דרמטית או שלילית, לא בהכרח שאתם תגיבו אליהם באותו האופן.  אתם יציבים בתגובת שלכם ל'דרמה' מכל סוג שהיא ולא 'נדבקים' בקלות באופן בו הסביבה מגיבה. אתם בוחרים כיצד להביע רגשות שליליים באופן מודע וללא נזק היקפי :).
  7. 8. אתם יודעים לבטא רגשות חיוביים

    לא חוששים מרגשות – כל הרגשות

    ברגשות חיוביים הכוונה לרגשות חיוביים באופן כללי, ביחס לעצמיכם ולאחרים ולמצבים שונים. משמעות הדבר היא שאתם יודעים לזהות מה אתם מרגישים ולתת לזה שם. מנהלים רבים יודעים יותר בקלות לבטא רגשות שליליים ובחיובי הם חלשים. זה לא המקרה שלכם! אתם יודעים לזהות את הסיבות שעומדות מאחורי הרגשות שלכם, להבין אם זה מתאים לכם או לא ולבחור אם להיות שם או לא. ואם זה עושה טוב – אז נשארים!
    היכולת הזו גם באה לידי ביטוי כאשר אתם מקבלת ביקורת. אתם מקשיבים ומתייחסים למידה בה הדברים שנאמרים מתאימים לכם ונכונים לכם. אתם מזהים את המסר שעובר אליכם בצורה חיובית ובונה ולא מגיבים מיידית ורגשית לעצם קיומה של ביקורת. אתם בוחרים להיות באווירה נעימה גם בהתמודדויות המורכבות ביותר בניהול שלכם. תחושות שליליות אינן 'שומרות עליכם' במצבי דחק.

  8. 9. אתם צוברים בטחון כל הזמן ומחזקים את ההערכה העצמית שלכם

  9. לא זקוקים לאווירה שלילית כדי להתמודד עם מצבי לחץ

    ההתנסות המעשית בניהול אינה עוברת לידכם, אתם כל הזמן בלמידה. וגם כשהולך לכם פחות טוב ממה שציפיתם אתם יודעים לזהות את ההתמודדות הניהולית ולענות לעצמיכם על השאלה – מה למדתי?.אתם לומדים ומתפתחים מכל התמודדות, יודעים להאיר נקודות טובות בדרך ההתמודדות שלכם גם אם לא הגעתם עדיין לתוצאה הרצויה.
    אנשים סביבכם גם מודעים לכך שזוהי צורה החשיבה שלכם. מנח הגוף שלכם, האופן בו אתם עומדים, מחזיקים את עצמיכם, שפת הגוף שלכם, משדרת בטחון ונינוחות. אתם שבעי רצון ומרוצים מהעבודה שלכם ועצם זה מפתח אתכם מאוד!

לסיכום,

לזהות מה אפשר ללמוד מכל התמודדות ניהולית

מנהלים יקרים שהגיעו עד כאן, מניסיוני, תמיד יש מקום לשפר את האסרטיביות שלנו ופיתוח מיומנויות הניהול השונות תורם בכך מאוד. זכרו שמדובר בתהליך הטמעה לכל דבר. עליכם לתרגל, להתנסות ולדעת שלא תמיד תגיעו לתוצאה לה ציפיתם. לא תמיד דברים יעבדו בדיוק כמו שרציתם וזו חלק מהדרך.
מניסיוני, לא בכל מצב קל להיות מנהל אסרטיבי וגם לא מול כל אדם. אם תנסו, תתנסו ותאפשרו לעצמיכם גם לטעות, תגלו שאתם הופכים לאסרטיביים יותר עם הזמן והניסיון. ובעיקר, מתוך המודעות והפוקוס שתשימו על כך.

השקיעו בפיתוח מיומנויות הניהול שלכם ותגלו שבעצם להיות אסרטיבי זה לדעת להיות באיזון, להיות מנהל.ת מאוזנ.ת עדיף על להיות בקצוות – אגרסיביים מדי או פאסיביים מדי.
זו השקעה שתפתח את יכולות הניהול שלכם ויותר מכך, את כל מערכות היחסים שאתם מנהלים בחייכם, אני מבטיחה.

הגיע הזמן לפתח יותר את מיומנויות הניהול שלכם? 
צרו עמנו קשרבשביל זה אנחנו כאן!