שאלה מעולה! מה את.ה חושב.ת?

לדעת להטיל ספק זו יכולת חשובה

הרבה פעמים אנחנו נתקלים במנהלים ששואלים את עצמם את השאלה הזו,
לעתים באופן כללי, ולעתים, לפני או אחרי התמודדויות ניהוליות משמעותיות שהם עוברים בתפקיד.
כצופים מהצד, אנחנו מלווים ונוכחים בלא מעט מצבים ניהוליים רגישים ומורכבים, אנחנו יודעים לשים את האצבע על האופן בו האסרטיביות הניהולית באה לידי ביטוי בשטח, במוקד.
אנחנו לא יכולים לענות על השאלה הזו במקומכם, רק אתם יודעים למה אתם מסוגלים בכל התמודדות והתמודדות.
אנחנו כן יודעים להגיד איך היא נראית, האסרטיביות הזו, במציאות המוקדית, בשטח. אז בואו נתחיל מהתחלה-

מהי אסרטיביות? גייסנו את מיטב ההגדרות שמצאנו, שילבנו, ניסחנו מחדש וכך יצא לנו –

כן! זה אפשרי.

אסרטיביות ניהולית היא היכולת שלך לדבר על / לדון ב../ לבטא את דעתך ורצונותיך בצורה בטוחה, שאינה מצריכה שלילה/התעלמות או כניעה לדעות שאינך מסכים איתן ומבלי לפגוע באחר.

עכשיו קחו את הנחת העבודה שכולנו צריכים ורוצים להיות אסרטיביים בניהול שלנו ושאלו את עצמכם – אני שם?
(במטרה להיות ברורים יותר וישירים יותר, מכאן המסרים כתובים בלשון זכר ובלשון נקבה לסירוגין, כמובן שכולם רלוונטיים לשני המגדרים :))

9 סימנים שאתה מנהל אסרטיבי ו-9 דרכים להיות מנהל אסרטיבי יותר, בבקשה:

  1. 1. אתה לא שומר את דעתך לעצמך בלבד

    אתה משתף אחרים ברגשות, בדעות וגם בניסיון שלך. אתה מוצא את עצמך מתחיל משפטים רבים יותר ב-אני חושב, אני רוצה, אני מרגיש מאשר משפטים שמתחילים ב-אתה חושב, אתה רוצה, אתה מרגיש. ויותר מזה, מיומנויות התקשורת שלך מפותחות ואתה מנהל תקשורת יחסית פתוחה ובעיקר אותנטית עם הסובבים איתך – עובדים, קולגות ומנהלים. אגב, פיתוח מיומנויות הניהול הללו משרת אותך גם בכך שאתה לעיתים תכופות מביע הערכה לפועלם של אחרים, מעביר משוב חיובי ומחזק.

  2. לא טומן את הראש בחול – מזהה בעיות ומתמודד איתן

  3. 2. את יודעת ליזום שיחות, לשנות את אופיין ולסיים אותן, גם במצבים מורכבים

    בהן את מודה שטעית ו/או מתנצלת. בשיחות הללו, את יודעת להקשיב, להקשיב באמת, גם לדעות שאינך מסכימה איתן.
    פיתוח מיומנויות הניהול שלך במקרים מסוג זה לימדו אותך שאת לא מנהלת שיחות מתוך סערת רגשות, חשוב לך להגיע לשיחות כאלו כשאת רגועה ונושמת. רגשות זה דבר טבעי ואת לא מסתירה דבר, אבל את בוחרת להתנהל ממקום שקול ולא מתוך חוויה רגשית נקודתית. את בשליטה עצמית.

  4. 3. אתה יודע לסרב כאשר מבקשים ממך דברים תובעניים מדי

  5. או כאלו שיקשו עליך משמעותית. אתה מסרב באופן שאינו פוגע או דוחה את הצד השני. בזכות זאת אתה מנהל פחות לחוץ ומתוח, אתה סומך על שיקול דעתך ומאמין ביכולתך לזהות מצבים מורכבים ולפעול בהם כאחד. ואתה בהחלט מהפועלים. You Are A Doer!
  6. עובדת ביחד, גם אם האחריות אצלך בלבד

  7. 4. את יודעת גם לקחת אחריות וגם להאציל סמכויות

  8. את לא חוששת לבקש דברים להם את זקוקה וגם לבקש עזרה. את יודעת לנתח מצבים מורכבים לעומקם וחשוב לך לפעול (כאמור בסעיף הקודם), כך שאת מיומנת בקבלת החלטות ולא אחת אלו החלטות על בקשת עזרה. וזה עובד לך! דברים קורים ?

 

  1. גם לדעת להגיד לא זו צורה של אסרטיביות

  2. 5. את יודעת להטיל ספק

  3. בדברים שאינם עושים לך שכל ואינך מוצאת בהם היגיון. את יודעת לשאול, לברר את מקורם וגם לפעול אחרת, אפילו אם הפכו למסורת בהתנהלות של הסובבים אותך. את מבינה שלא תוכלי לשלוט בהתנהגותם של הסובבים אותך אבל את גם יודעת ובטוחה בכך שאת יכולה לפעול בשונה מהם. לא אחת, זה הופך אותך לפורצת דרך חדשה במקום בו את נמצאת.
  4. 6. אתה יודע לגשת ולהתמודד עם בעיות ודברים שמפריעים לך ולפתור אותם

  5. היכולת הזו משפיעה משמעותית על פיתוח מיומנויות הניהול שלך בכללותם. אתה לא משאיר דברים לא מטופלים בגלל הקושי בטיפול בהם. האנשים שעובדים איתך – מנהלים, קולגות ועובדים מעריכים אותך על עצם ההתמודדות ואופן ההתמודדות שלך. לפעמים, אתה מוצא את עצמך קודם כותב את הדברים שתרצה להגיד או 'עושה חזרה' בפורום מצומצם או אישי יותר אבל לאחר מכן – אתה גם אומר את הדברים לגורמים הרלוונטיים. ואז, לרוב, אתה מצליח להגיע לתוצאה הרצויה בהתמודדויות ניהוליות ובדרך כלל התוצאה הזו גם טובה לאחרים המעורבים, מה שמכונה גם Win-Win situations.
  6. להרגיש, לתת שם ולפעול משיקול דעת

  7. 7. אתה יודע לבטא רגשות שליליים

  8. באופן כללי, ביחס לעצמך, לאחרים ולמצבים שונים. משמעות הדבר היא שאתה יודע לזהות מה אתה מרגיש ולתת לזה שם או שמות. אתה יודע להבין מהן הסיבות שגרמו לך להרגיש כך ולכן גם אתה יודע מה מתאים ומה לא מתאים לך. ואם הסובבים אליך מגיבים לדבריך בצורה דרמטית או שלילית בכל צורה שהיא, לא בהכרח שאתה תגיב אליהם באותו האופן. אתה יציב בתגובתך ל'דרמה' מכל סוג שהיא ולא 'נדבק' בקלות באופן בו הסביבה מגיבה.
  9. 8. את יודעת לבטא רגשות חיוביים

    באופן כללי, ביחס לעצמך, לאחרים ולמצבים שונים. משמעות הדבר היא שאת יודעת לזהות מה את מרגישה ולתת לזה שם או שמות. את יודעת להבין מהן הסיבות שגרמו לך להרגיש כך ולכן גם את יודעת מה מתאים ומה לא מתאים לך.
    והיכולת הזו גם באה לידי ביטוי כאשר את מקבלת ביקורת. את מקשיבה ומתייחסת למידה בה הדברים שנאמרים מתאימים לך ולמה שנכון לך. את מזהה את המסר שעובר אליך בצורה חיובית ובונה ולא מגיבה מתוך התגובה הרגשית המיידית לעצם קיומה של ביקורת.

  10. מסוגלת ליותר

    9. את צוברת בטחון ומחזקת את ההערכה העצמית שלך

  11. כתוצאה מהתמודדויות ניהוליות בהן את נמצאת. את לומדת מהן ויודעת להאיר נקודות טובות בהתנהלות ובאופן בו ניגשת וטיפלת במצבים שונים.
    אנשים סביבך גם מודעים לכך מהאופן בו את עומדת, מחזיקה את ידיך ומניחה את רגליך, שפת הגוף שלך משדרת בטחון ונינוחות. את שבעת רצון ומרוצה מהעבודה שלך ועצם זה מפתח אותך מאוד!

ואם את ואתה,

מנהלים יקרים שהגיעו עד כאן, חושבים שיש מקום בו תוכלו לשפר את האסרטיביות שלכם ובעצם להשקיע בפיתוח מיומנויות הניהול השונות שלכם לשם כך, רק זכרו, מדובר בתהליך הטמעה לכל דבר. זה דורש מכם לתרגל ולזכור שלא תמיד זה יעבוד בדיוק כפי שרציתם.
ראינו מנהלים רבים שלא פשוט להם להיות אסרטיביים במצבים מסוימים או מול אנשים מסוימים, זה קורה לכולנו. אבל אם תנסו, תתנסו ותאפשרו לעצמיכם גם לטעות, תגלו שאתם הופכים לאסרטיביים יותר עם הזמן והניסיון.

השקיעו בפיתוח מיומנויות הניהול שלכם ותגלו שבעצם להיות אסרטיבי זה לדעת להיות באיזון, להיות מנהל/ת מאוזנ/ת עדיף על להיות בקצוות – אגרסיביים מדי או פאסיביים מדי (וזה כבר נושא למאמר נפרד ?). השקיעו, ותרוויחו מכך גם ברמה המקצועית וגם בחיים עצמם – זה משתלם!

הגיע הזמן לפתח יותר את מיומנויות הניהול שלכם? 
צרו עמנו קשרבשביל זה אנחנו כאן!