1. כבר חלפה שנה מאז שיצאה לדרך רכבת ההרים המכונה קורונה ועד כה עברנו לא מעט עליות, ירידות ופיתולים. ההבדל בין מגפת הקורונה לרכבת הרים הוא בעיקר שברכבת הרים ידועה נקודת הסיום ואילו במציאות הנוכחית אנחנו עדיין לא רואים את הסוף. אחרי חודשים ארוכים שהעובדים שלכם ואתם הקפדתם על רוח צוותית של עשייה ותחושת שליחות בתנאי מתח גבוה כולנו כבר ממש מוכנים לסיים עם הסיפור הזה ולחזור לשגרה. אבל מס' הנדבקים עולה, שוב אנחנו בסגר, ובמקביל מדובר בעולם יותר ויותר על תופעת ה"עייפות הפנדמית – עייפות ה-COVID".

  2. מה זה בכלל עייפות פנדמית?

    עייפות פנדמית

    ארגון הבריאות העולמי מגדיר עייפות פנדמית כתגובה טבעית וצפויה למשבר בריאות הציבור הממושך, זה שאנו חווים בשנה האחרונה. קשיים, מגבלות והגבלות בהיקפים ובחומרה משמעותיים גרמו להשפעות חסרות תקדים על חיי היומיום שלנו וככל שאלו נמשכים, האיום הנתפס מנגיף הקורונה עלול לפחות.
    בעצם, ככל שהשימוש הנדרש באמצעי הזהירות השונים נמשך (מסיכות, שטיפת ידיים וריחוק חברתי), כך אנשים מרגישים פחות מוטיבציה לעמוד בהנחיות ומופיעות תחושות כגון שאננות, ניכור וחוסר תקווה.
    לצד הירידה בהקפדה על אמצעי הבטיחות השונים, העייפות הפנדמית מאופיינת גם בהיבטים מנטליים כגון ירידה בתפקוד הכולל;  תשישות, חוסר אנרגיה, חוסר מנוחה, חרדה, קושי להתרכז, ירידה בתפוקות ובביצועים ועוד.
    באופן טבעי, מצב נפשי ממושך ומוגבר של פחד וזהירות מוביל לשחיקה, העייפות היא גם מורלית.

    לכאורה, כמנהלים, האחריות שלנו על העובדים שלנו מוגבלת לתחומי העבודה בלבד.
    אך במקרה הזה, התופעה הזו עלולה לפגוש אותנו בהרבה חזיתות ובהתאמה גם משפיעה על הרבה חזיתות.
    לטובת המשך שמירה על הבריאות של כולנו וכמובן גם לטובת המשך עמידה ביעדי המוקד, כדאי למנהלים לפעול בנושא גם מול עובדיהם.
    לפניכם כמה דרכי ביטוי לעייפות הפנדמית ובהתאמה 7 דרכים מעשיות לצמצומה בקרב עובדי המוקד (ולא רק!):

  3. עייפות בשמירה על בטיחות בריאותית: ככל שהמגיפה מתארכת השמירה על ההנחיות הופכת למאתגרת יותר

    מסכות קורונה

    עוד לא תולים את המסיכות

    אנשי מקצוע בעולם הבטיחות מחפשים ללא הרף דרכים חדשות לגרום לעובדים לעמוד בתקנות בטיחות שונות. זה וודאי נושא מוכר לעובדים בענף הבנייה לדוגמא. למנהלים במוקדים, התעסקות בהקפדה על כללי הזהירות השונים הקשורים במגיפה היא חדשה לחלוטין ומי בכלל חשב שיהיה צריך להשקיע בזה כל כך הרבה מחשבה.
    תוסיפו את העובדה שגם אתם, מנהלים יקרים, כבר בטח מרגישים עייפים מכל המצב הזה ומחכים כבר שנוכל לחזור לשגרה המוכרת. אבל המגיפה עדיין כאן ואתם כמנהלים חייבים להקפיד על כך שהעובדים שלכם יעמדו בדרישות הבטיחות הנדרשות מכולנו, במוקד וכמובן גם מחוצה לו.

    1. 1. מתחילים מלהוות דוגמא אישית ומודל לחיקוי בשמירה על הנחיות והבטיחות:

    • ✓ הקפידו על כל הכללים בעצמיכם: ריחוק חברתי, עטיית מסיכה, שטיפת ידיים והימנעות ממגע מיותר.
    • ✓ ספקו בפומבי ובאופן רציף חיזוקים חיוביים לעובדים ששומרים על ההנחיות.
    • ✓ וודאו שמסיכות, ג'ל חיטוי, סבון שטיפת ידיים ועוד יהיו זמינים לעובדים שלכם בכל רחבי המוקד.
    1. 2. מחזקים את תחושת האחריות הצוותית בשמירה על הנחיות:

      כבר אמרנו שצריך להעביר באופן שוטף מסרים ניהוליים על שמירה על בטיחות ולצד זה מומלץ שתקפידו לחבר את העמידה בהנחיות לא רק בשמירה של כל אחד על עצמו אלא באחריות הצוותית, לכלל החברים במוקד וכמובן גם למעגל המשפחתי וגם לאנשים הזרים שחולפים על פנינו ברחוב.
      הקניית ערך וחשיבות תסייע להגביר את ההקפדה מצד העובדים.

      1. עייפות פיזית מנטלית ונפשית: לא טוב היות האדם בבידודו

        ריחוק חברתיבשנה האחרונה כולנו השקענו חשיבה ומאמץ בהתרחקות מאנשים והתבודדות יזומה, יותר מאי פעם.
        העובדה הפשוטה היא שאנחנו חיות חברתיות ולכן הבידוד המתמשך בהיקפים שונים, מדווח כבעל השפעות שונות ברמה הפיזית-מנטלית-נפשית על קבוצות גיל שונות ואנשים שונים. רובינו מושפעים מהשנה האחרונה ומהשפעות המגיפה שטרם חלפה ולכן רצוי וחשוב להתייחס גם להיבטים אלו בשיח עם העובדים שלנו.

        1. 3. מכירים בקושי שנוצר כתוצאה מהמצב, מדברים על ההשלכות ועל דרכי ההתמודדות:

        • ✓ מצאו זמן לדבר בקול רם על התמודדויות שנוצרו כתוצאה מהמצב, הכירו בקשיים ובהשפעה העמוקה של המגיפה על החיים של העובדים המשתפים (ושל כולנו!). עצם המודעות לקיומו של הקושי ולכך שרבים חווים אותו מקלה על ההתמודדות.
        • ✓ עגנו זמן מוגדר לשיחות בנושא ועודדו שיח פתוח על הקשיים והמצוקה, אל תתנו לדברים לעבור כשהם 'לא מדוברים', זה לא עוזר להתמודד טוב יותר, להיפך.
        • ✓ בחנו ירידה חדה בתפוקות ובביצועים מתוך ההבנה שישנה עייפות פנדמית והקדישו לכך תשומת לב ניהולית מול העובד/ים.
          1. 4. מרחיבים את המודעות של העובדים בנוגע לאופנים שונים לשיפור איכות החיים:

          • ✓ חשפו את העובדים למידע וכלים הנוגעים לאורח חיים בריא, תזונה מיטבית ועוד. זה יכול לקרות באמצעות הרצאות, מאמרים וכל חשיפה שאתם מאמינים שמתאימה להם, אבל השקיעו בכך!
          • ✓ עודדו את העובדים לבצע פעילות גופנית שתעזור להם לייצר מצבורי אנרגיה מחודשים, לאלו שעובדים מהמוקד הציעו לחנות מעט רחוק ולייצר לעצמם הליכה ברגל, לאלו שעובדים מהבית הציעו להוסיף הליכה לשגרה היומית ועוד.
          • ✓ עודדו את העובדים לייצר לעצמם זמן קבוע מחוץ לבית, ככל שמגבלות התנועה מאפשרות ובעדיפות בזמן שיש אור בחוץ.
          • ✓ בחנו אפשרות לקיצור אורך המשמרות והוצאת העובדים לימי חופשה.
          1. 5. מעודדים את העובדים לשמור על קשר עם אנשים חשובים בחייהם, גם בזמן סגר:

          • ✓ הקפידו לשלב פעילויות מצחיקות ומאווררות בהווי הצוותי במוקד, לצד הדיבור הפתוח על הקשיים.
          • ✓ עודדו את העובדים להישאר מחוברים לאחרים קרובים ולקיים פעילויות אונליין עם משפחה וחברים.
        • עייפות בעבודה: מחוסר ריכוז, דרך ירידה בביצועים ועד עלייה חדה בשחיקה

          1. עבודה מרחוק במוקד

            עודדו מפגשי אונליין עם המעגל הקרוב

            6. שוברים גם את השגרה הנוכחית:

          • ✓ החליפו את זום בשיחת טלפון או בשיחת ועידה – אם עברתם לוידאו כמדיום מרכזי, זה הזמן לשנות. אפשרו לעובדים שלכם (ולעצמיכם!) פחות צפייה עצמית וחלוקת קשב ויזואלי ויותר האזנה והקשבה – זה יכול להיות מאוד מרענן!
          • ✓ עודדו את העובדים מהבית להמשיך לשמור ואף להקפיד על הפרדה בין העבודה לבית, הפרדה פיזית במרחב ובוודאי בשעות העבודה.
          • ✓ השקיעו במפגשי העשרה ולמידה לצוות המוקד לטובת יצירת תחושת התפתחות והתקדמות , במיוחד בתקופה זו, ברמה האישית והצוותית כאחד.
          • ✓ יצרו באופן מכוון גם מפגשים ושיחות ספונטניות עם נציגים ומנהלים במוקד, זה נשמע מוזר אבל כל עוד הם לא ידעו זה עדיין ספונטני, לא?
          • ✓ הגדירו לצוות הניהולי שלכם (וגם לכם!) שעות קבועות בהן אין פגישות והם פנויים לתקשורת עם נציגים ולמשימות המצריכות ריכוז גבוה.

           

        1. 7. מעבירים מסרים מעצימים ברמה האישית והמוקדית, הפרטנית והצוותית:

        • ✓ חזקו את תחושת החשיבות של הצוות בביצוע התפקיד, ברמת המוקד והשמירה על מקום העבודה אבל גם ברמה הרחבה של מטרת הארגון ותרומתו ללקוחותיו.
        • ✓ עודדו את הצוות הניהולי שלכם להיות עירניים למצב הנציגים – שלחו להם את המאמר הזה, טוב? או לפחות דברו עליו..
        • ✓ העבירו מסרים ברורים של תיאום ציפיות בנוגע ל'סיום המגיפה'. ככל שההמתנה שהמגיפה תסתיים תפחת כך יהיה לצוות שלכם יותר קל למצוא דרכים חדשות להתמודד עם המציאות הנוכחית.
        • ✓ הפכו את התחושות והסימפטומים השונים העולים מהמצב ללגיטימיים – באמצעות שיחות בנושא, עידוד פנייה ושיתוף והעברת מסרים וחיזוקים. העלאת המודעות העצמית תאפשר לזהות קשיים ולסייע, כל אחד לעצמו וכמובן גם לאחרים.
      2. לסיכום,

        עבודה במוקד בקורונה

        עוד לא סיימנו! מהווים דוגמא אישית

        עכשיו יותר מתמיד, חשוב לשמור על כל העובדים מעורבים וממוקדים. כדי שכולנו נוכל להמשיך ולהתמודד במרץ ובמוטיבציה הגבוהה שהיו לנו כשכל זה רק התחיל, או לפחות כמה שיותר קרוב לכך. ככל שהקורונה ממשיכה ללוות את חיינו כך האתגר בהתמודדות עמה והשלכותיה עולה. יחד עם זאת, הקלה על התופעה תתרום לשיפור רווחת העובדים שלכם וכמובן לתפקוד השוטף שלהם. אני מקווה שתרמתי להבנתי מעט טובה יותר של המצב בו אנו מצויים, סומכת שמכאן תגייסו משאבים נוספים להתמודדות עם המצב.

      3. בהצלחה לכולנו!
        אורית

  1. זה הזמן להתייעץ על אופן קידום המוקד בימים אלו ?
    צרו עמנו קשר– בשביל זה אנחנו כאן!